Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/13428
|
Title: | Liderança e resultados escolares: indícios de uma relação. Um estudo a partir de relatórios de avaliação externa |
Authors: | Carapeta, Luísa Maria Rebola Calquinhas |
Advisors: | Fialho, Isabel José |
Keywords: | Lider Liderança Resultados escolares Sucesso Leader Leadership Results Success |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O nosso estudo pretendeu investigar a relação entre o estilo de liderança dos diretores de escola e os resultados escolares dos alunos. Na revisão da literatura abordámos os temas Liderança e Resultados escolares. Centrámo-nos nos estilos de liderança transformacional, transacional e laissez-faire e no sucesso/insucesso dos alunos.
O estudo inseriu-se num paradigma qualitativo interpretativista com uma abordagem mista, predominantemente qualitativa. Tratámos e analisámos os dados com a técnica de análise de conteúdo.
Através das técnicas de investigação utilizadas (análise de relatórios de avaliação externa de escolas e inquérito por entrevista), caraterizámos as escolas/agrupamentos ao nível da liderança e dos resultados escolares, verificámos qual o estilo de liderança adotado por cada diretor, as prioridades utilizadas para fomentar o sucesso dos alunos para, finalmente, compreendermos a relação existente entre o estilo de liderança e os resultados escolares.
Concluímos que o equilíbrio entre os estilos de liderança transformacional e transacional conduziram a melhores resultados escolares, enquanto que um só estilo de liderança parece conduzir a resultados menos bons; ABSTRACT:
Leadership and Scholar Results - evidence of a relationship. A study from external reports.
Our study’s aim was to investigate the relation between leadership style of school’s directors and the scholar results of students. During the literature review we addressed the topics Leadership and Scholar Results. We focused on transformational, transactional and laissez-faire leadership styles and in the success or not of the students.
The study used a qualitative interpretativist with a mixed approach, mostly qualitative. We treated and analysed the data with the content analysis technique.
Through the investigation techniques used (analysis of external evaluation reports of schools survey by interview), we characterized the schools/groups of schools in matters of leadership and the scholar results, we verified what leadership style was adopted by each school director, the priorities used to increase the students’ success to finally understand the existing relation between leadership styles and scholar results.
We concluded that the balance between transformational and transactional leadership styles led to better scholar results, while just one leadership style seems to lead to less good results. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/13428 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|