|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/13252
|
Title: | A evolução da formação em contexto de trabalho no exército português: contributos para a melhoria |
Authors: | Rosa, António João Guelha da |
Advisors: | Magalhães, Olga |
Keywords: | Formação em contexto de trabalho On-the-job-training Formação de alternância Gestão por competências e referencial de curso Training in working context On-the-job training Alternance training Management by competencies e course referential |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Resumo
O presente trabalho de investigação foca a problemática da Formação em Contexto de Trabalho (FCT) no Exército Português. Considera que as atuais práticas podem e devem ser melhoradas, com base no conceito de uma formação de qualidade, de forma a servir os interesses do público-alvo e do Exército em geral.
Sustenta-se num estudo de caso que aborda o processo de implementação da FCT no Exército. Procede-se à análise crítica das abordagens, na perspetiva do modelo de formação do Exército (ADDIE Análise, Desenho Curricular, Desenvolvimento, Implementação e Avaliação), destinado a explicar a eficiência e eficácia dos programas de formação.
Os resultados remetem para a identificação de um défice de conhecimento sobre a temática em estudo, como se desenvolve a FCT, e quais os métodos que a mesma preconiza. Revela que é preciso contrariar a dicotomia entre o “local de aprender” e o “local de fazer”, só assim se conseguirá obter a adequação e eficácia do processo formativo às necessidades reais do Exército, associado à promoção de ações de formação e sensibilização dos formadores e dos Comandantes, Diretores e Chefes das unidades onde a FCT se desenvolve.
A partir desta investigação foram propostas áreas de intervenção e de formação para potenciar a implementação da FCT no Exército Português; Abstract:
The Evolution of Training in Working Context in the Portuguese Army
“Contributions to Improving”
This research work focuses on the problem of Training in Working Context (TWC) in the Portuguese Army. It considers that the practices can and should be improved based on the concept of training with quality, to attend the interests of the target audience and the Army in general.
It is based on a case study that addresses the TWC implementation process in the Army. Then, the critical analysis of the approaches, from the perspective of the Army training model (ADDIE Analysis, Curriculum Design, Development, Implementation and Assessment) designed to explain the efficiency and effectiveness of training programs.
The results refer to the identification of a knowledge deficit on the subject under study, how does the TWC develop and which methods it advocates. It reveals what is needed to contradict the dichotomy between the "learning place" and the "workplace", only then it will be possible to obtain the adequacy and effectiveness of the training process to the real needs of the Army, associated with the promotion of training initiatives and awareness raising of trainers and units’ COM / DIR / CH where the TWC is taking place.
Regarding this investigation there were proposed intervention areas and training in order to enhance the implementation of TWC in the Portuguese Army. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/13252 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|