Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/13129
|
Title: | A organização e o funcionamento do departamento do 1º ciclo do Colégio Salesianos Évora: possibilidades e desafios das culturas (colaborativas) na escola |
Authors: | Cavas, Isabel de Oliveira Gonçalves |
Advisors: | Costa, Maria da Conceição Leal da |
Keywords: | Organização social Ambiente escolar Projecto educativo Culturas colaborativas Comunidade profissional de aprendizagem Social organization School environment Educational project Collaborative cultures Professional learning community |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Com a curiosidade inicial de conhecer e compreender a organização e funcionamento
do Departamento do 1º Ciclo do Colégio Salesianos Évora, centramo-nos em aspectos sociais,
dinâmicas e acções dos respectivos docentes.
Adoptando a metodologia qualitativa, conjugámos análise documental, focus group e
entrevistas semiestruturadas.
Entendemos que o Projecto Educativo é orientador da acção, existindo um bom
conhecimento da visão, missão e objectivos nele plasmados. Percebemos que existe partilha
de responsabilidades e compreendemos que as funções de cada elemento são bem definidas.
Reconhecemos na Directora do 1º Ciclo um papel fundamental na gestão intermédia, nas
relações que estabelece com os outros membros e com as famílias. As práticas colaborativas
no Departamento e entre Departamentos, e as práticas da formação contínua pareceram-nos
relevantes no desenvolvimento organizacional.
Apontamos necessidades de espaços sociais, onde trabalho colaborativo, partilha de
experiências e dinâmicas interactivas sejam alicerces para a construção de projectos comuns e
espaços onde todos aprendam; The organization and functioning of the Department of the 1st Cycle of the Salesian
College of Évora – Possibilities and Challenges of the Cultures (collaborative) at School
Abstract:
With the initial curiosity to know and understand the organization and functioning of
the Department of the 1st Cycle of the Salesian College of Évora, we will get focused on the
social aspects, dynamic and actions of their teachers.
Adopting a qualitative methodology and documentary analysis have been conjugated,
focus group and semi-structured interviews as well.
We believe that the educational project is an advisory action, with a good knowledge
and vision of the mission and objectives explained. We realize that there is a shared
responsibility and we understand that the functions of each element are very well defined. We
recognize the Director person of the 1st Cycle a key role in intermediate management,
establishing relations with the other members and their families. Collaborative practices in the
Department and between other Departments and the practices of the continuous training
seemed relevant to us in the organizational development.
We have aim the needs of social spaces, where collaborative work, sharing of
experiences and interactive dynamic practices are foundations for the construction of common
projects and spaces where all learn. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/13129 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|