Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/13000
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: os contextos de desenvolvimento motor em idade pré-escolar |
Authors: | Charrua, Sara Cristina Godinho |
Advisors: | Pomar, Clarinda |
Keywords: | Educação pré-escolar Prática de ensino supervisionada Creche Formação de educadores Desenvolvimento motor Preschool education Supervised teaching practice nursery school Training of educators Motor development |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório de estágio desenvolveu-se no âmbito da unidade curricular da prática de ensino supervisionada nos contextos de creche e jardim de infância.
O relatório foi realizado com base na metodologia de investigação-ação tendo abrangido dois grupos de crianças de uma faixa etária compreendida entre os dois e os seis anos.
Na investigação, o conceito de expressão motora considerava não só a prática de movimentos corporais e de jogo em situações dirigidas, mas também as vivências em situação de jogo espontâneo que decorriam das atividades realizadas nas áreas de aprendizagem, no espaço exterior da instituição e em outros contextos exteriores à instituição.
Nos contextos de creche e jardim de infância foi potenciada uma harmonização dos contextos familiar, escolar e comunidade, no âmbito do movimento e jogo. Procurámos compreender de que forma os espaços e os recursos, em paralelo com o planeamento e a interacção criança-adulto, se podem constituir como meios potenciadores do desenvolvimento motor da criança; Supervised Teaching Practice in Preschool Education: The contexts of motor development in preschool children Abstract: This report of training course was developed within the curricular unit of supervised reaching practice in the contexts of nursery school and kindergarten.
The report was conducted on the basis of research-action methodology and it has covered two groups of children of an age range between two and six-year-old. In the research, the concept of motor expression considered not only the practice of body movement and of games in targeted situations, but also the experiences in spontaneous game situation which arise from the activities carried out in the areas of learning, in the outer space of the institution and in contexts outside the same. In contexts of nursery school and kindergarten it was enhanced the harmonization of family, school and community contexts, within the movement and game. We have tried to understand how the spaces and resources, in parallel with the planning and the children-adult interaction, can be seen as enhancers in the child's motor development. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/13000 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|