Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/12210

Title: Validação do questionário de consciência emocional para crianças na população portuguesa
Authors: Sebastião, Diana Marisa Santos
Advisors: Fernandes, Jorge Manuel Gomes de Azevedo
Moutinho, Guida Filipa Veiga
Keywords: Emoção
Consciência emocional e psicomotricidade
Emotion
Emotional awareness and psychomotricity
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A Consciência Emocional refere-se ao processo atencional de monitorização, diferenciação e compreensão das emoções, sendo avaliada em crianças e adolescentes entre os 10 e os 16 anos pelo questionário de autorrelato Emotion Awareness Questionnaire (EAQ; Rieffe, Oosterveld, Miers, Terwogt, & Ly, 2008), validado em vários países europeus (Rieffe, Villanueva, Adrián, & Górriz, 2009; Lahaye, Luminet, Broeck, Bodart, & Mikolajczak, 2010; Camodeca & Rieffe, 2013). Os principais objetivos deste estudo foram a tradução e verificação das propriedades psicométricas da versão portuguesa do EAQ. A amostra total usada foi de 295 crianças e adolescentes (M= 13,79 e DP= 1,70) de Portugal continental. Para além da tradução do mesmo, foi realizada a análise fatorial exploratória e o estudo da fiabilidade. A versão portuguesa do EAQ apresenta níveis médios relativamente à coerência interna da amostra em estudo e à validade do constructo, tendo sido confirmado o modelo teórico. Em suma, o Emotion Awareness Questionnaire apresenta boas propriedades psicométricas para as crianças e adolescentes portugueses, o que evidência a pertinência deste estudo, nomeadamente com a futura aplicabilidade a nível científico e clínico; ABSTRACT: Validation of the Emotion Awareness Questionnaire for children in Portuguese Populations Emotional Awareness refers to the ability to differentiate, express, analyse and pay attention to our own emotions and to others emotions. The Emotion Awareness can be evaluated through the auto-reported Emotion Awareness Questionnaire (EAQ; Rieffe, Oosterveld, Miers, Terwogt, & Ly, 2008) in children and adolescents, between 10 and 16 years old, já validado em vários paises europeus (Rieffe, Villanueva, Adrián, & Górriz, 2009; Lahaye, Luminet, Broeck, Bodart, & Mikolajczak, 2010; Camodeca & Rieffe, 2013). This scale it’s divided into 6 dimensions. The principal purposes of this study were to translate and verify the psychometric properties of the Portuguese version of EAQ. The total sample was of 295 children and adolescents (Mage=13,79; SD 1,70) within the continental territory of Portugal. Besides the translation of the questionnaire, it was also produced the exploratory factorial analysis and the reliability study. The Portuguese version of EAQ presents average levels relatively to the internal coherence of the sample under study and regarding the validity of the construct. The theoretical model is confirmed. In conclusion, it is possible to state that the EAQ presents good psychometric properties to the Portuguese children and adolescentes.
URI: http://hdl.handle.net/10174/12210
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dissertação_ Correções.pdf852.52 kBAdobe PDFView/Open
Anexo I - Questionário Sociodemográfico.pdf132.43 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois