Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/12025
|
Title: | O impacto da aprendizagem musical no desempenho de habilidades cognitivas implicadas na matemática |
Authors: | Rodrigues, Teresa Raquel |
Advisors: | Lemos, Gina Claúdia |
Keywords: | Habilidades cognitivas Aprendizagem musical Desempenho académico Matemática Raciocínio espacial-temporal Cognitive skills Musical training Academic achievement Mathematics Spatial-temporal reasoning |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este trabalho tem como objectivo estudar o impacto da aprendizagem musical ao nível das habilidades
cognitivas e correspondência com o desempenho académico na matemática. Neste sentido, o presente propõese
analisar a relação entre a aptidão musical, a aptidão matemática e o raciocínio espacial-temporal. Posto isto,
recorrer-se-á à aplicação das sub-escalas de Aritmética e Composição de Objectos da Escala da Inteligência de
Weschler para Crianças - 3ª Edição (WISC-III), com crianças do 1º ciclo do Ensino Básico: um grupo que
frequenta o ensino vocacional de música e um segundo grupo sem treino musical. Serão também consideradas
medidas de desempenho académico e de desempenho musical recolhidos através de um questionário. Os
resultados indicam que os participantes com treino musical apresentam scores significativamente mais elevados
no subteste; ### ABSTRACT: The main aim of this work is to study the impact of music training in terms of cognitive skills and
correspondence with academic performance in mathematics. One proposes to analyse the relationship between
musical skills, mathematics abilities’ and spatial-temporal reasoning. According to this, the Arithmetic and Object
Assembly subscales from the Weschler Intelligence Scale for Children – 3rd. Edition (WISC-III) are applied to
children from the 1st. (Primary) Cycle of basic education: a group that attends vocational music education and a
second group with no musical training. In addition, measures of academic achievement and musical performance
will be considered through the use of a short questionnaire. Results indicate that the participants with musical
training present significantly higher scores in the arithmetic subtest as well as in mathematics. However, the
relationship between musical skills and spatial-temporal reasoning involved in mathematics did not show
significance at all. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/12025 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|