|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11985
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada realizado na Escola Secundária André de Gouveia: ensino de educação física nos ensinos básico e secundário |
Authors: | Mira, Maria de Jesus Fialho |
Advisors: | Pomar, Clarinda |
Keywords: | Estágio Ensino Reflexão Professor Educação física Ensino-aprendizagem Internship Teaching Reflection Teacher Physical education Teaching-learning |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório é um documento descritivo e reflexivo da actividade desenvolvida durante
a PES no ano lectivo 2010/2011. Apresentam-se vivências realizadas, objectivos
definidos, metas alcançadas, opções tomadas, dificuldades sentidas, estratégias de
superação e reflexões daí emergentes. Seguindo um modelo reflexivo da formação de
professores, visando o desenvolvimento profissional e pessoal, a reflexão foi essencial
para a melhoria da minha prática pedagógica. A PES, prevendo a entrada no contexto
real de ensino, foi desenvolvida na Escola Secundária André de Gouveia, com turmas
do 7º e 10º ano de escolaridade. O relatório surge estruturado em várias partes, onde a
componente científica está presente, como suporte em toda a reflexão. Considero que a
PES se afigurou como uma grande experiência de formação, onde foi possível colocar à
prova e desenvolver as minhas competências profissionais, pessoais e sociais,
permitindo o conhecimento de novos modelos de planeamento, tornando-me mais eficaz
enquanto agente do processo ensino-aprendizagem; ### ABSTRACT:
This report is a descriptive and reflective document of the work developed throughout
the PES program in the 2010/2011 school year. Experiences, objectives, achievements
and choices made, as well as the difficulties encountered and the coping strategies and
reflections derived from the work are described. Following a reflective model of teacher
training, with the goal of professional and personal development, reflection was an
essential instrument for self-improvement of teaching performance and/or practice. As a
stepping-stone for the actual context of teaching, PES was developed in André de
Gouveia High School with 7th and 10th grade classes. Based on the work developed, the
report is organized into various parts, with the scientific analysis as the support web
throughout the reflection. The PES program was an efficient training tool, providing the
means to develop and test professional, personal and social skills, including the
knowledge of new planning models, leading, ultimately, to greater teaching-learning
competencies. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11985 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|