|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11580
|
Title: | Estudos interpretativos do tenor nas óperas Rigoletto e un Ballo in Maschera de Giuseppe Verdi |
Authors: | Santos, Marcos Freire dos |
Advisors: | Sá, Vanda de Bizineche, Liliana |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Giuseppe Verdi, um dos compositores principais do século XIX, deu grande importância ao
papel do Teatro e do Drama nas suas óperas, factores estes que até então não tinham sido
explorados pelos seus antecessores. Assim, Verdi criou um estilo novo muito próprio, com
linhas melódicas diferenciadas e com uma acção musical bastante acentuada.
Aparece então o Tenor Verdiano, em cujo papel o timbre vocal e a capacidade dramatúrgica
foram estudados ao mais ínfimo pormenor pelo compositor. O Tenor em Verdi tem várias
categorias, isto é, pode ser lírico ou dramático, e dentro de cada uma destas categorias pode
ter abordagens distintas, pelo que a voz de Tenor em Verdi ganhou uma dimensão diferente.
Como objecto de estudo a nível interpretativo, foram seleccionadas duas gravações das
óperas Rigoletto e Un Ballo in Maschera com intervalos de 40 anos entre si. Ao analisar
estas gravações conclui-se que se deram grandes mudanças a nível de interpretação, sendo
que o factor mais marcante foi o aparecimento em força do encenador nos dias de hoje; ### Abstract:
Title - “Interpretation Studies of the Tenor in the Operas Rigoletto and Un
Ballo in Maschera by Giuseppe Verdi”
Giuseppe Verdi, one of the leading composers of the nineteenth century, gave great
importance to the role of Theater and Drama in his operas, which until then had not been
exploited by his antecessors. Therefore, Verdi created a new style very unique, with
different melodic lines and a musical action rather sharp.
As a consequence, the Verdian tenor appears whose vocal timbre and dramatic ability were
studied in the greatest detail by the composer. The tenor in Verdi has several categories, i.e.,
can be lyrical or dramatic, and within each category he can take different approaches, for
which the Tenor voice in Verdi gained a different dimension.
As a subject to study the interpretative level, it was selected two recordings of the operas
Rigoletto and Un Ballo in Maschera, with a 40 year interval between them
By analyzing these recordings, it can be concluded that there were big changes in terms of
interpretation, and the most pronounced factor was the emergence of the stage director in the
present days. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11580 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|