|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11512
|
Title: | Espaço da infância: caracterização espacial de jardins de infância em Portugal, no século XXI |
Authors: | Santos, Telma Filipa |
Advisors: | Aleixo, Sofia Marques, Elsa |
Keywords: | Arquitectura escolar Educação de infância Caracterização espacial Jardins de infância Espaço de aprendizagem Portugal Século XXI School architecture Childhood education Space characterization Kindergartens Learning space Portugal Twenty first century |
Issue Date: | 2009 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente dissertação, resulta da investigação no âmbito da arquitectura escolar portuguesa, em
particular da tipologia de jardim de infância do século XXI.
Numa primeira parte, enunciam-se as origens da educação de infância e da tipologia arquitectónica que
abriga a prática do seu ensino, num contexto internacional e na realidade portuguesa.
O jardim de infância tem as suas raízes no alemão, fundado no final do século XIX pelo
pedagogo Friedrich Froebel, que defendia uma educação baseada na relação da criança com a Natureza.
Na mesma época, em Portugal, o poeta e pedagogo João de Deus enfatizava a importância de educar
crianças em idade pré-escolar, sendo os seus princípios educativos materializados na primeira década do
século XXcom a construção dos jardins-escola João de Deus.
Apresenta-se a evolução da educação e da arquitectura inerentes a este tipo de ensino, e conduzem a
investigação até à época de estudo, situada nesta primeira década do século XXI.
Na segunda parte, analizam-se os parâmetros espaciais considerados caracterizadores destes epaços
educativos - funcionalidade, circulação, escala, dimensões, flexibilidade, materialidade e iluminação
natural.Aaplicação comparativa a três casos de estudo, contemporâneos, permitiu obter conclusões sobre
a pertinência e adequabilidade destes factores na caracterização espacial dos jardins de infância.
Conclui-se que o jardim de infância, enquanto tipologia arquitectónica, é caracterizado pela organização do
programa funcional articulado por eixos organizadores, que separam os diferentes módulos programáticos
por volumes, sendo o seu espaço materializado pela relação entre o interior e exterior e pela medida de luz
que recebe o seu interior.
Caracterizar o “espaço da infância” é por fim, compreender a sua função enquanto educador; Summary:
The present dissertation, result of the investigation in the context of the português school architectures, in
particular the typology of the Kindergarten of the twenty first century.
In the first part, there are expressed the origins of childhood education and type of architecture that shelters
the practice of it's teaching, in an international context and in portuguese reality.
The Kindergarten has it's roots in the german kindergarten, founded in the end of the nineteenth century by
the educationalist Friedrich Froebel, who nature. In the same period, in Portugal, the poet and educationalist
João de Deus emphasized the importance of educating children in pre-school age, being his educative
principles materialized in the first decade of the twentieth century with the construction of garden-schools
João de Deus.
There shows up the evolution of the education and of the architecture inherent to this kind of teaching, and
leads the architecture inherent to this kind of teaching and of the investigation up to the period of study,
situated in this first decade of the century.
In the second part, the space guidelines are analysed, they are considered to be the characterizers of the
educational spaces – functionality, circulation, scale, dimensions, flexibility, materiality and natural lighting.
The comparative application to three cases of study, contemporary allowed to obtain conclusions on the
relevance and adaptability of these factors in the space characterization of kindergartens.
It is concluded that kindergartens, being an architectural typology, it is characterized by the organization of
the functional program articulated by the organizing axles, that separate the different programmatic
modules by volumes, being it's space materialized by the relationship between the inside and the outside
and by the measure of light that is received by it's interior.
To characterize the “space of childhood” is finally, understanding his educator. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11512 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|