Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11328

Title: As terapias com recurso ao cão como estratégia de intervenção em pessoas com necessidades educativas especiais
Authors: Ferreira, Ana Rita de Brito da Graça Serrano
Advisors: Santos, Graça Duarte
Sousa, Liliana de
Keywords: Interação animal-homem
Intervenções assistidas por animais
Terapia assistida por cães
Perturbações do desenvolvimento
Educação especial
Benefícios
Human-animal interaction
Animal assisted interventions
Dog assisted therapy
Pervasive developmental disorders
Special Education
Benefits
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo insere-se no Mestrado em Educação Especial, Domínio Cognitivo e Motor, e tem como objetivo identificar através das Terapias Assistidas por Cães, benefícios nos indivíduos com Perturbações do Desenvolvimento, capazes de contribuir para a sua educação e melhoria de qualidade de vida. Estudos realizados em Terapias Assistidas por Animais evidenciam benefícios no indivíduo a nível físico, psíquico e social que possibilitam a aprendizagem e o desenvolvimento de capacidades em indivíduos com deficiências cognitivas e motoras. Este trabalho incide sobre a Terapia Assistida por Cães e pretende realizar um enquadramento histórico sobre esta temática e caraterizar estas intervenções terapêuticas e os seus efeitos, tendo para tal sido aplicados inquéritos. Esses questionários incidiram em quatro Perturbações do Desenvolvimento, o Autismo, a Síndrome de Asperger, a Síndrome de Down e a Paralisia Cerebral, foram aplicados a cuidadores e Profissionais de Saúde, e, os resultados apontam para benefícios aos diferentes níveis. No estudo são também focadas as características que os animais devem apresentar e os cuidados a ter com os mesmos. Este tipo de Terapia tem suscitado interesse pelos resultados que têm sido obtidos, e, como tal, a sua aplicação tem aumentado nas últimas décadas, encontrando-se, porém, num estágio inicial em Portugal; The therapies using the dog as an intervention strategy for people with special educational needs ABSTRACT :This study is part of the Masters in Special Education, Cognitive and Motor Domain, and intends to identify through Assisted Therapy Dogs, benefits in individuals with Pervasive Developmental Disorders, able to contribute to their education and improving quality of life. Studies in Animal Assisted Therapies demonstrate benefits in the individual physically, psychologically and socially enabling learning and development capacity in individuals with cognitive and motor disabilities. This work focuses on Assisted Therapy Dogs and intends to conduct a historical background on this area and characterize these therapeutic interventions and their effects. These questionnaires focused on four Pervasive Disorders, Autism, Asperger's Syndrome, Down Syndrome and Cerebral Palsy, were applied to caregiver and health professionals, and the results indicate benefits at the different levels. In this study we also describe the characteristics that animals should have and the precautions to take with them. This type of therapy has aroused interest for the results that have been obtained, and, therefore, its application has been increasing in recent decades, but lying at an early stage in Portugal
URI: http://hdl.handle.net/10174/11328
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dissertação.pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois