|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11323
|
Title: | Da Bíblia à tela: os dez mandamentos de Cecil B. Demille |
Authors: | Kaffler, Regina Célia |
Advisors: | Jorge, Carlos Jorge Figueiredo |
Keywords: | Os dez mandamentos (1956) Cinema Literatura Cecil B. Demille Moisés Texto literário Texto fílmico Narrativa bíblica Narrativa fílmica Bíblia The ten commandments Cinema Literature Cecile B. Demille Moses Literary texts Movie texts biblical narrative Movie narrative Bible |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O objetivo deste trabalho é analisar a personagem Moisés, numa vertente comparatista, com base nas informações fornecidas pelo filme Os Dez Mandamentos, na versão de 1956, dirigido pelo produtor e diretor Cecil B. DeMille, alicerçado nos textos bíblicos e na historiografia, considerando a sua vida desde o seu nascimento à libertação dos filhos de Israel da escravidão do Egito.
Pretendemos ainda, tratar das questões tais como: a transposição e adaptação dos textos bíblicos para a Planificação, découpage (Jorge, 2011:86), com destaque sobre a relação entre a arte literária e a cinematográfica, os conceitos teóricos dos textos bíblicos e do filme, salientando os Dez Mandamentos bíblicos, e a presença do dialogismo, da intertextualidade e da releitura no contexto da narrativa bíblica e fílmica. Finalmente, o presente estudo busca analisar o filme Os Dez Mandamentos, 1956, de Cecil B. DeMille; ABSTRAT:
The objective set for this work is to analyze the character Moses, in a comparative way, based on the informations provided by the 1956 version of the The Ten Commandments movie, directed by the producer and director Cecil B. DeMille, by the biblical texts and by the historiography, considering his life from his birth to the liberation of the children of Israel from Egyptian bondage.
It is also the purpose for this paper to deal with issues such as the transposition and adaptation from the biblical texts to the shooting-script, découpage (Jorge, 2011:86) highlighting the link between literary and filmic art, the theoretical concepts of the biblical texts and the movie focusing on the biblical Ten Commandments, and the presence of dialogism, intertextuality and rereading in the context of the biblical and filmic narrative. In conclusion, this research aims to analyze The Ten Commandments film 1956 production from Cecil B. DeMille. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11323 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|