Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/10971
|
Title: | A escola inglesa e o Brasil: argumentos para uma teoria universal nas relações internacionais |
Authors: | Dutra, Leonardo |
Advisors: | Cunha, Silvério Carlos Matos Rocha Martins, Marco António Gonçalves Barbas Batista |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente tese efetua uma investigação de aproximadamente quinze anos da política
externa do Brasil, do período de 1995 a 2010, com o objetivo de encontrar padrões de
comportamento do país em suas interações internacionais que permitam teorizações
nas Relações Internacionais. Assim, tendo como base teórica a Escola Inglesa das
Relações Internacionais, são verificadas as diversas mudanças e continuidades do
Brasil e do mundo no período, alocando tais perspectivas dentro de Tradições de
Pensamento desta teoria. Nesta lógica, o estudo das distintas motivações dos atores no
cenário internacional acaba por apontar avanços no entendimento de uma
representação da realidade capaz de abarcar uma grande quantidade de
comportamentos no mundo, desenvolvendo neste trabalho desde exemplos do Brasil,
uma válida e abrangente Teoria nas Relações Internacionais; *** The English School and Brazil: Arguments for a Universal Theory of
International Relations
Abstract:
This thesis investigates approximately fifteen years of Brazilian foreign policy between
1995 and 2010 to identify patterns in the way the country has acted on the international
scene, which can be used to develop a theory on International Relations. Using the
English School as the theoretical basis of International Relations, the way Brazil and the
world has changed or remained the same over this period is analysed and placed
within the context of the three Traditions of Thought. The study of the various motives
of actors on the international scene leads to an improved understanding of a
representation of reality that is able to encompass the wide range of behaviours seen in
the world and in this thesis examples from Brazil are used to develop a valid and widesweeping
Theory of International Relations. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/10971 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|