|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/10867
|
Title: | Flexibilidade cognitiva: estudos de conceptualização e operacionalização do construto |
Authors: | Guerra, Maria Cristina Almeida Gama |
Advisors: | Candeias, Adelinda Araújo Adánez, Gerardo Prieto |
Keywords: | Construto de flexibilidade cognitiva Desempenho da flexibilidade cognitiva PDFC Cognitive flexibility construct Cognitive flexibility performance probe PDFC |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta tese tem como objetivo principal a conceptualização e operacionalização avaliativa do construto de flexibilidade cognitiva enquanto processo mental, procurando explorar as dimensões que o constituem. É, ainda, seu objetivo o entendimento da relação entre flexibilidade cognitiva enquanto processo mental e comportamento inteligente. Para o efeito, foi construída uma prova de medição do construto, a saber: Prova de Desempenho da Flexibilidade Cognitiva (PDFC). A prova é constituída por seis situações, com um formato misto, isto é, uma subescala verbal e outra pictórica.
O estudo final incidiu numa amostra de 603 estudantes do ensino superior, analisando-se os resultados através da Teoria Clássica dos Testes e da Teoria de Resposta ao Item. Os resultados obtidos indiciam uma prova promissora da medição da flexibilidade cognitiva enquanto processo mental que cumpre as recomendações da AERA, APA & NMCE (1999) e, evidenciam uma relação de dependência entre flexibilidade cognitiva, inteligência fluida, cristalizada e académica; #### Abstract:
The thesis main goal is the conceptualization and evaluative operationalization of the cognitive flexibility construct as a mental process, seeking to explore the dimensions that constitute it. Other goal is also the understanding of the relation between cognitive flexibility, as a mental process, and intelligent behavior. For this purpose, a construct measurement probe was designed: Cognitive Flexibility Performance Probe (Prova de Desempenho de Flexibilidade – PDFC). The probe is made up of six situations, with a mixed format, i.e., verbal sub-scale and a pictorial sub-scale.
The final study was made with a 603 higher student’s sample, the results being analyzed through the Classical Test Theory and Item Response Theory. The obtained results indicate a promising proof regarding the cognitive flexibility as a mental process measurement that satisfies the recommendations of AEA, APA & NMCE (1999) and demonstrate a dependency relation between cognitive flexibility, fluid, crystallized and academic intelligence. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/10867 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|