Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/10822
|
Title: | As simulações online como estratégia de ensino-aprendizagem nas aulas de Física e de Química |
Authors: | Rafael, Catarina Isabel Sanches |
Advisors: | Vicente, Henrique |
Keywords: | Simulações online Aulas de Física e Química Estratégias de ensino-aprendizagem Online simulations Physics and Chemistry classes Teaching and learning strategies |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | As simulações online constituem uma recente estratégia de ensino, podendo ser
utilizadas como fonte de motivação dos alunos e, simultaneamente, como forma de
estes alcançarem aprendizagens significativas.
Com este trabalho pretende-se fazer uma pesquisa das simulações disponíveis na
internet, selecionar as mais interessantes e pertinentes, face aos programas em vigor
nas disciplinas de Ciências Físico-Químicas (3º ciclo do Ensino Básico) e de Física e
Química A (Ensino Secundário). Pretendeu-se, igualmente, aferir a influência que uma
abordagem recorrendo a simulações online teria na aprendizagem dos alunos, face às
estratégias tradicionais de ensino.
Esta investigação envolveu duas turmas do 10º ano e duas do 11º ano, sendo que
numa das turmas do 10º ano e do 11º ano os conteúdos foram lecionados com o
recurso às simulações. Nas outras duas turmas, de controlo, foram lecionados os
mesmos conteúdos recorrendo-se às metodologias tradicionais; ### ABSTRACT:
Online simulations are a recent teaching strategy and can be an important source for
motivating students and a way of achieving meaningful learning.
The purpose of this essay is to perform a research of the several simulations available
on the internet and select the most interesting and relevant, taking into consideration
the current scientific programs in the disciplines of Physical-Chemical Sciences (basic
education) and Physics and Chemistry (secondary education). Additionally, it also aims
to assess the influence that an approach using online simulations may have on student
learning.
This research involved two classes of 10th grade and two classes of 11th grade. In one
of the 10th grade classes and one of the 11th grade classes simulations were used in
order to teach a scientific content of the applicable learning programs. In the two
remaining classes, for control purposes, traditional methodologies were used in the
teaching of the same subjects. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/10822 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|