Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/22903

Title: Tempo, ritmo y estructura en la obra de Elliot Carter: el cuarteto de cuerda nº 4
Authors: Gallego Sánchez, Maria Angela
Advisors: Bochmann, Christopher Consitt
Keywords: Elliot Carter
Polirritmia
Modulación métrica
Estructura
Análisis
Elliot Carter
Polirritmia
Modulação métrica
Estrutura
Análise
Elliot Carter
Polyrhythmia
Metric modulation
Structure
Analysis
Issue Date: 22-Jan-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: La propuesta de esta disertación es el estudio de los procedimientos métricos y rítmicos utilizados por el compositor norteamericano Elliott Carter, y su conexión con la estructura de la obra, focalizándose de manera específica en las técnicas que desarrolló en sus obras de los años ochenta. Para ello, el trabajo propone una primera aproximación teórica a la figura de Carter a través de su contextualización y el peso de las influencias -musicales o no- en su obra, para pasar a una descripción de los procedimientos técnicos que utiliza y el análisis de su String Quartet No.4, con el objetivo de comprender y asimilar las técnicas empleadas en su composición. Como última fase del trabajo, se ha compuesto un trío para cuerda en el que se han aplicado las técnicas estudiadas y se han valorado las posibilidades de utilización de estos recursos compositivos en la creación de obras originales; RESUMO: Tempo, Ritmo e Estrutura na obra de Elliott Carter: Quarteto de Cordas No.4 A proposta deste trabalho é o estudo dos procedimentos métricos e rítmicos utilizados pelo compositor americano Elliott Carter, e sua conexão com a estrutura do la composição, concentrando-se especificamente sobre as técnicas desenvolvidas em suas obras da década de oitenta. Para este efeito, o artigo propõe uma abordagem teórica à figura de Carter através da contextualização e o peso das influências -musicales ou não- em seu trabalho, para se deslocar para uma descrição dos procedimentos técnicos utilizados e análise do String Quartet No.4, a fim de compreender e assimilar as técnicas utilizadas na sua composição. Como fase final do trabalho, foi composto um trio de cordas em que as técnicas estudadas foram aplicadas e são avaliadas as possibilidades de utilização desses recursos composicionais na criação de obras originais; ABSTRACT: Tempo, Rhythm and Structure in the work of Elliott Carter: String Quartet No.4 The purpose of this dissertation is the study of the metric and rhythmic procedures used by the American composer Elliott Carter, and his connection with the structure of the work, focusing specifically on the techniques he developed in his works of the eighties. For this, the work proposes a first theoretical approach to the figure of Carter through its contextualization and the importance of influences in his work, to move to a description of the technical procedures used and the analysis of his String Quartet No.4, in order to understand and assimilate the techniques used in its composition. As the last stage of the work, a Trio for strings has been composed in which the studied techniques have been applied and the possibilities of using these compositional resources in the creation of original works have been evaluated.
URI: http://hdl.handle.net/10174/22903
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado - Música - Composição - Maria Angela Gallego Sánchez - Tempo, ritmo y estructura en la obra de Elliot Carter....pdf8.26 MBAdobe PDFView/Open
portada corregida.pdf101.97 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois