Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18189

Title: Desenvolvimento vocacional no ensino secundário: o auto-conhecimento e a auto-eficácia no processo de tomada de decisão
Authors: Silva, Marta Reis Calisto da
Advisors: Melo, Madalena
Keywords: Educação
Ensino secundário
Issue Date: 2008
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta investigação pretende estudar e conhecer eventuais relações entre dimensões sociocognitivas do autoconhecimento, nomeadamente, o autoconceito de competência, a percepção de controlo e a autoestima, e a percepção de autoeficácia dos estudantes no seu processo de tomada de decisão vocacional. A amostra é constituída por alunos do Ensino Secundário (N = 379), de ambos os géneros, que frequentam duas escolas pertencentes ao distrito de Évora, e pertencem aos cursos secundários Científico-Humanísticos de Ciências e Tecnologias e Ciências Sociais e Humanas. Para a obtenção e recolha dos dados foram utilizados quatro instrumentos: Escala de Autoeficácia na Tomada de Decisão Vocacional. Escala de Auto­ conceito e Autoestima de Susan Harter, Medida de Percepção de Controlo e Questionário de Autoconceito de Competência. Os resultados obtidos demonstram que a autoeficácia na tomada de decisão vocacional está relacionada significativamente com a autoestima e com o autoconceito de competência, não apresentando no entanto qualquer correlação com a percepção de controlo por parte dos estudantes. //ABSTRACT: This research has the primary goal of studying possible relationships between the self-knowledge socio-cognitive dimensions, namely, self-esteem, perception of control and competence self-concept and self-efficacy on the vocational decision process made by students. Sample data was gathered among High School students from both genders (N = 379) which attend two schools in the area of Évora. The students belong to the Sciences and Technologies and Social and Human Sciences scientific-humanistic courses. To gather the data 4 instruments have been used: self-efficacy scale used in vocational decision processes, Susan Harter selfconcept and self-esteem scales. measure of perception of control and competence self-concept questionnaire. The study demonstrates that self-efficacy on vocational decision processes has a strong relationship with self-esteem and competence self-concept, not showing any correlation with the perception of control by the students.
URI: http://hdl.handle.net/10174/18189
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Marta Reis Calisto da Silva - Tese de Mestrado - 168 242.pdf12.47 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois