Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/18189
|
Title: | Desenvolvimento vocacional no ensino secundário: o auto-conhecimento e a auto-eficácia no processo de tomada de decisão |
Authors: | Silva, Marta Reis Calisto da |
Advisors: | Melo, Madalena |
Keywords: | Educação Ensino secundário |
Issue Date: | 2008 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta investigação pretende estudar e conhecer eventuais relações entre dimensões sociocognitivas do autoconhecimento, nomeadamente, o autoconceito de competência, a percepção de controlo e a autoestima, e a percepção de autoeficácia dos estudantes no seu processo de tomada de decisão vocacional. A amostra é constituída por alunos do Ensino Secundário (N = 379), de ambos os géneros, que frequentam duas escolas pertencentes ao distrito de Évora, e pertencem aos cursos secundários Científico-Humanísticos de Ciências e Tecnologias e Ciências Sociais e Humanas. Para a obtenção e recolha dos dados foram utilizados quatro instrumentos: Escala de Autoeficácia na Tomada de Decisão Vocacional. Escala de Auto conceito e Autoestima de Susan Harter, Medida de Percepção de Controlo e Questionário de Autoconceito de Competência. Os resultados obtidos demonstram que a autoeficácia na tomada de decisão vocacional está relacionada significativamente com a autoestima e com o autoconceito de competência, não apresentando no entanto qualquer correlação com a percepção de controlo por parte dos estudantes. //ABSTRACT: This research has the primary goal of studying possible relationships between the self-knowledge socio-cognitive dimensions, namely, self-esteem, perception of control and competence self-concept and self-efficacy on the vocational decision process made by students. Sample data was gathered among High School students from both genders (N = 379) which attend two schools in the area of Évora. The students belong to the Sciences and Technologies and Social and Human Sciences scientific-humanistic courses. To gather the data 4 instruments have been used: self-efficacy scale used in vocational decision processes, Susan Harter selfconcept and self-esteem scales. measure of perception of control and competence self-concept questionnaire. The study demonstrates that self-efficacy on vocational decision processes has a strong relationship with self-esteem and competence self-concept, not showing any correlation with the perception of control by the students. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/18189 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|