Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15362

Title: O perfil de competências do director de escola
Authors: Duarte, Olga
Advisors: Silva, Paulo Resende da
Keywords: Competências
Director escolar
Gestão escolar
Skills
Headmasters
School management
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Num momento em que a palavra competência entrou em força nas práticas organizacionais e três anos depois de o novo modelo de gestão das escolas – Decreto-lei nº 75/2008 de 22 de Abril - ter colocado no centro do debate a exigência de lideranças mais eficazes, surge este trabalho com o objectivo de construir um perfil de competências do Director de Escola, personificação da liderança prescrita. Para tal, realizamos um focus group com um grupo de directores de escola pertencentes à área da Direcção Regional de Educação de Lisboa e Vale do Tejo. Os seus discursos e análises apontam para a ideia de que a lei veicula um modelo de Escola como empresa e que no conjunto das suas competências aquelas que assumem um papel crítico são: Conhecimentos Especializados (Gestão Escolar); Motivação de Pessoas e Liderança, Conhecimento da Organização e da Envolvente e Gestão de Pessoas; ABSTRACT: In a time that the word competence came in powerfully in organizational practices and three years after the introduction of the new model of school leadership – by the Decree-Law 75/2008 of 22 April - which have stated the needing for more effective leadership in the centre of the debate, this work comes with the aim of building a skills profile of the headmasters, the personification of leadership required. In order to achieve this goal, we have conducted a focus meeting with a group of school headmasters, belonging to the Regional Board of Education of Lisbon and Tagus Valley. Their speeches and analysis indicated the idea that the law conveys in a model of school seen as a company that, in the set of its competences, has some that assume a critical role, which are: specialized knowledge (in school management), people motivation and leadership, conscientiousness of the organization and of the school ambience and management of people.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15362
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
portaria 1333_2010_Dez.pdf180.48 kBAdobe PDFView/Open
LeideBases4686.pdf1.39 MBAdobe PDFView/Open
Lei 66-B_2007_siadap.PDF253.4 kBAdobe PDFView/Open
dl_172_91.pdf832.72 kBAdobe PDFView/Open
Decreto-lei_75_2008_22.pdf323.96 kBAdobe PDFView/Open
Decreto-Lei nº 735-A_74.docx20.26 kBMicrosoft Word XMLView/Open
Decreto-lei 769_A_76.docx23.22 kBMicrosoft Word XMLView/Open
decreto_lei 144_2008.pdf182.04 kBAdobe PDFView/Open
Decreto regulamentar nº 5 2010.pdf247.9 kBAdobe PDFView/Open
Dec_Lei_115-A_98.pdf100.88 kBAdobe PDFView/Open
perfil19agosto_2[1]b.pdf2.4 MBAdobe PDFView/Open
perfil5agosto_1.pdf151.19 kBAdobe PDFView/Open
pct_8A(FINAL)3.pdf3.89 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois