Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15362
|
Title: | O perfil de competências do director de escola |
Authors: | Duarte, Olga |
Advisors: | Silva, Paulo Resende da |
Keywords: | Competências Director escolar Gestão escolar Skills Headmasters School management |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Num momento em que a palavra competência entrou em força nas práticas organizacionais e três anos depois de o novo modelo de gestão das escolas – Decreto-lei nº 75/2008 de 22 de Abril - ter colocado no centro do debate a exigência de lideranças mais eficazes, surge este trabalho com o objectivo de construir um perfil de competências do Director de Escola, personificação da liderança prescrita. Para tal, realizamos um focus group com um grupo de directores de escola pertencentes à área da Direcção Regional de Educação de Lisboa e Vale do Tejo.
Os seus discursos e análises apontam para a ideia de que a lei veicula um modelo de Escola como empresa e que no conjunto das suas competências aquelas que assumem um papel crítico são: Conhecimentos Especializados (Gestão Escolar); Motivação de Pessoas e Liderança, Conhecimento da Organização e da Envolvente e Gestão de Pessoas; ABSTRACT: In a time that the word competence came in powerfully in organizational practices and three years after the introduction of the new model of school leadership – by the Decree-Law 75/2008 of 22 April - which have stated the needing for more effective leadership in the centre of the debate, this work comes with the aim of building a skills profile of the headmasters, the personification of leadership required. In order to achieve this goal, we have conducted a focus meeting with a group of school headmasters, belonging to the Regional Board of Education of Lisbon and Tagus Valley. Their speeches and analysis indicated the idea that the law conveys in a model of school seen as a company that, in the set of its competences, has some that assume a critical role, which are: specialized knowledge (in school management), people motivation and leadership, conscientiousness of the organization and of the school ambience and management of people. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15362 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|