|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11340
|
Title: | Relatório no âmbito da unidade curricular prática de ensino supervisionada |
Authors: | Alpalhão, Maria Amélia Cartaxo |
Advisors: | Mira, António Ricardo |
Keywords: | Ensino Aprendizagem Reflexão Mudança Professor Alunos Actualização Metodologias Sucesso Prática pedagógica Teaching Learning Reflection Change Teacher Students Updating Methodologies Success Pedagogical practice Enseñanza Aprendizaje Reflexión Cambio Profesor Estudiantes Actualización Metodologías Éxito Práctica pedagógica |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A prática de ensino e de aprendizagem de uma língua estrangeira assume-se como a principal temática do presente relatório, analisando-se exaustivamente todos os documentos orientadores essenciais, de forma a aprofundar conhecimentos e proceder-se, assim, a uma contínua reflexão acerca da nossa prática lectiva.
Tendo sempre em mente que essa mesma prática faz parte integrante de um processo em contínua mudança, alicerçado num cenário de ensino e de aprendizagem em que o professor e os alunos representam os papéis principais, urge a necessidade de uma constante actualização de metodologias e técnicas susceptíveis de fomentar o sucesso escolar.
O presente relatório terá assim a função de descrever a nossa prática pedagógica do ano transacto, desenvolvida a partir das cinco grandes áreas que a norteiam – preparação científica, pedagógica e didáctica; planificação e condução de aulas e avaliação das aprendizagens; análise da prática de ensino; participação na escola; e desenvolvimento profissional; ABSTRACT: The teaching learning process of any foreign language is assumed as the main topic of this written report, throughout the analysis of all the essential guiding documents in order to improve the knowledge to come across in a continuing reflection about our teaching procedures.
Always bearing in mind that this same teaching practice is an indissociable part of a process in continuous change, based upon a scenario of teaching and learning, where the teacher and the students represent the leading roles, there is an urgent need for constant updating of methodologies and techniques in order to foster academic success.
So, the main purpose of this written report is to provide a framework of our last year pedagogical practice, developed from the perspective of the five major areas that guide the educational intervention: scientific, educational and teaching preparation; the planning and conduction of classes and the assessment of learning; the analysis of teaching practice; the participation in school; and the professional development; Resumen: La práctica de la enseñanza y aprendizaje de una lengua extranjera se asume como la clave fundamental de este informe, analizando a fondo todos los documentos rectores esenciales, con el fin de profundizar conocimiento y llevar a una reflexión continua sobre nuestra enseñanza.
Siempre teniendo en cuenta que esta misma práctica es una parte integral de un proceso de cambio continuo, basado en un escenario de enseñanza y aprendizaje en el que el profesor y los estudiantes representan a los protagonistas, hay una urgente necesidad de actualización permanente de las metodologías y técnicas capaces de fomentar el éxito académico.
Por todo lo dicho, este informe funciona para describir nuestra práctica pedagógica del pasado año, la cual se desarrolló con base en las cinco áreas que lo guían: preparación pedagógica, científica y didáctica; el análisis de la práctica docente; la planificación y la realización de las clases y la evaluación del aprendizaje; la participación en la escuela; y el desarrollo profesional. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11340 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|