Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/9090
|
Title: | A influência das emoções na tomada de decisão de compra e de consumo: uma aplicação aos consumidores de iogurte, em Portugal |
Authors: | Serra, Rita Isabel B. |
Advisors: | Marreiros, Cristina |
Keywords: | Modelo hierárquico Emoções Comportamento do consumidor e iogurtes |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O estudo das emoções tem registado particular interesse na área do marketing desde a
década de 1980. Um dos estudos mais recentes e que motivou novos trabalhos a partir dele é
o de Laros e Steenkamp (2005). Estes investigadores analisaram uma extensa fundamentação
teórica e propuseram um modelo hierárquico de emoções, com três níveis. Testaram e
confirmaram o modelo a partir de quatro tipos de alimentos.
Testar este modelo em outros tipos de produtos alimentares – iogurtes - em Portugal é o
objectivo principal desta dissertação. A metodologia seguida tem como instrumento de recolha
de dados o questionário on-line. A partir de uma amostra de 578 indivíduos, testou-se o modelo
e concluiu-se que nos iogurtes, as emoções apenas são classificadas em afecto positivo e
afecto negativo. Assim, apenas se confirma o primeiro nível do modelo hierárquico de emoções
de Laros e Steenkamp (2005); The influence of emotions in the purchasing and consumption: an application to
consumers of yoghurts in Portugal
' "
The study of emotions has seen particular interest in marketing since the 1980s. One of
the most recent studies and new studies was of the Laros and Steenkamp (2005). These
researchers after an extensive literature review proposed a hierarchical model of emotions, with
three levels. They tested and confirmed the model on four types of products.
To test this model in other types of food (yogurt) in Portugal is the main objective of this
dissertation. The method data collection was an online survey. From a sample of 578
individuals, we tested the model and concluded that in yoghurts, emotions can only be classified
into positive and negative affect. Only the first level of the hierarchical model of emotions of
Laros and Steenkamp (2005) was confirmed in the present research. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/9090 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|