Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/38012

Title: Unidades de Apoio ao Alto Rendimento na Escola (UAARE): modelo de gestão e impactos nas carreiras duais
Authors: Picamilho, Sónia Isabel Parreira
Advisors: Saragoça, José Manuel Leal
Teixeira, Mário Rui Coelho
Keywords: Gestão do desporto
Carreiras duais
Alto rendimento
Impactos
Sports management
Dual careers
High performance
Impacts
Issue Date: 9-Jan-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A carreira dual constitui um desafio permanente e exigente com o cumprimento simultâneo dos papéis de aluno e atleta de alto rendimento. Em Portugal, as Unidades de Apoio ao Alto Rendimento na Escola (UAARE) são o modelo implementado para possibilitar a conciliação da prática desportiva de alto rendimento com a escola aos alunos do ensino básico e secundário que são simultaneamente alunos e atletas de alto rendimento. O objetivo deste estudo é avaliar a conciliação da prática desportiva com a escola, proporcionada pelo modelo UAARE, na perspetiva dos alunos-atletas nele integrados. Recolher a perspetiva dos alunos-atletas que frequentam as UAARE é fundamental para compreender o tema e contribuir para melhorar o modelo existente. Aplicou-se um questionário a 336 alunos-atletas de 22 escolas UAARE, com idades compreendidas entre os 10 e os 19 anos. A análise fatorial confirmatória mostrou que o instrumento desenvolvido apresenta índices bastante aceitáveis de validade e fiabilidade. Na perspetiva dos alunos, o modelo UAARE possibilita a conciliação da prática desportiva de alto rendimento com a vida escolar. Observou-se que a Gestão Desportiva se correlaciona positivamente com a Gestão da Saúde e do Bem-Estar e negativamente com a Gestão Escolar. Os alunos identificaram barreiras à carreira dual no modelo (“escola”, “desporto”, “bem estar”, “social” e “outros”) e facilitadores (“conciliação escola-desporto", “família”, “fatores intrínsecos”, “infraestruturas-condições” e “rendimento desportivo”) e sugeriram medidas que poderão contribuir para melhorar as UAARE como: um maior apoio ao estudo, sensibilizar os professores para um maior conhecimento sobre a carreira dual, ter acesso a serviços de saúde, nomeadamente na área da nutrição ou ter mais psicólogos disponíveis que devem merecer reflexão por parte das entidades com responsabilidades no desenvolvimento da carreira dual, nomeadamente, Governo, IPDJ, Ministério da Educação, Federações Desportivas, Associações de Modalidade, Autarquias, Clubes, Escolas e outros intervenientes; - High Performance Support Units at School (HPSUS): management model and impacts on dual careers Abstract: The dual career constitutes a permanent and demanding challenge with the simultaneous fulfillment of the roles of student and high-performance athlete. In Portugal, the Support Units for High Performance at School (UAARE) are the model implemented to enable the reconciliation of high-performance sports with school for primary and secondary school students who are simultaneously high-performance students and athletes. The objective of this study is to evaluate the reconciliation of sports practice with school, provided by the UAARE model, from the perspective of the student-athletes integrated into it. Gathering the perspective of student-athletes who attend UAARE is essential to understand the topic and contribute to improving the existing model. A questionnaire was administered to 336 student-athletes from 22 UAARE schools, aged between 10 and 19 years old. Confirmatory factor analysis showed that the instrument developed presents very acceptable validity and reliability indices. From the students' perspective, the UAARE model makes it possible to reconcile high-performance sports with school life. It was observed that Sports Management correlates positively with Health and Wellbeing Management and negatively with School Management. Students identified barriers to dual careers in the model (“school”, “sport”, “well-being”, “social” and “others”) and facilitators (“school-sport reconciliation”, “family”, “intrinsic factors”, “infrastructures conditions” and “sporting performance”) and suggested measures that could contribute to improving the HPSUS, such as: greater support for studies, raising awareness among teachers about greater knowledge about dual careers, access to health services, particularly in the area of nutrition or having more psychologists available who should deserve reflection by entities with responsibilities in the development of dual careers, namely, Government, IPDJ, Ministry of Education, Sports Federations, Sports Associations, Local Authorities, Clubs, Schools and other stakeholders.
URI: http://hdl.handle.net/10174/38012
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Motricidade_Humana-Sonia_Isabel_Parreira_Picamilho.pdf4.9 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois