|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/37868
|
Title: | Equipa multidisciplinar de apoio à educação inclusiva, um compromisso com a equidade na escola |
Authors: | Gomes, Sónia Cristina da Silva Dias |
Advisors: | Fialho, Isabel José Botas Bruno |
Keywords: | Educação Inclusão Equidade Recursos organizacionais Avaliação externa de escolas Education Inclusion Equity Organizational resources External evaluation of schools |
Issue Date: | 17-Jan-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Seguindo desideratos internacionais, Portugal iniciou recentemente uma mudança de
paradigma educativo com o objetivo de proporcionar uma educação de qualidade, sustentada
em princípios de inclusão e equidade. Desde 2017, têm-se registado alterações normativas e,
em consonância, mudanças nas práticas/dinâmicas. Foram criados recursos organizacionais
específicos nas escolas para a prestação equitativa de apoio à aprendizagem e à inclusão, entre
os quais, com papel preponderante, a Equipa Multidisciplinar de Apoio à Educação Inclusiva
(EMAEI). Este estudo identifica indicadores de inclusão e equidade, e descreve (boas)
práticas que estão a proporcionar as mudanças reivindicas, relevando a ação e o papel das
EMAEI nas mesmas. Analisaram-se relatórios do 3.º ciclo da Avaliação Externa das Escolas e
implementou-se um estudo de caso, num agrupamento de escolas criterialmente selecionado,
tendo os resultados revelado que, embora se tenha de apostar na promoção de uma visão mais
abrangente da inclusão, as escolas estão a operacionalizar a educação inclusiva, porém num
contexto em que as EMAEI demonstram dificuldades em se assumir como recurso
preponderante no apoio à aprendizagem e à inclusão; - Multidisciplinary Support Team for Inclusive Education, a commitment to equity at
school
Abstract:
Following international desiderata, Portugal has recently initiated an educational paradigm
shift with the aim of providing quality education, based on principles of inclusion and equity.
Since 2017, there have been normative changes and, accordingly, changes in
practices/dynamics. Specific organisational resources have been created in schools for the
equitable provision of support for learning and inclusion, including, with a leading role, the
Multidisciplinary Support Team for Inclusive Education (EMAEI). This study identifies
indicators of inclusion and equity, and describes (good) practices that are providing the
changes demanded, highlighting the action and role of EMAEI in them. Reports from the 3rd
cycle of the External Evaluation of Schools were analyzed and a case study was implemented
in a school that were criterially selected. The results revealed that, although it is necessary to
invest in the promotion of a more comprehensive vision of inclusion, schools are
operationalizing inclusive education, but in a context in which the EMAEI show difficulties in
assuming themselves as a preponderant resource in supporting learning and inclusion. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/37868 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|