|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/36721
|
Title: | Exploratory factor analysis of instruments for dual career assessment |
Authors: | Picamilho, Sónia Saragoça, José Teixeira, Mário Coelho |
Keywords: | gestão do desporto carreira dual gestão escolar saúde e bem-estar sport management dual career school management health and well-being |
Issue Date: | 31-Dec-2023 |
Publisher: | Motricidade |
Citation: | Picamilho, S., Saragoça, J., & Teixeira, M. (2023). Exploratory factor analysis of instruments for dual career assessment, Motricidade, 19(4), 1-17. https://doi.org/10.6063/motricidade.31368 |
Abstract: | RESUMO A carreira dual constitui um desafio permanente e exigente com o cumprimento simultâneo dos papéis de aluno e atleta de alto rendimento. Reconhecendo a falta de pesquisa quantitativa em Portugal e de um instrumento que permita avaliar a conciliação da carreira desportiva de alto rendimento com a carreira escolar, desenvolvemos três instrumentos de recolha de dados que aplicámos através do Questionário a alunos-atletas que frequentam o modelo de conciliação português designado por Unidades de Apoio ao Alto Rendimento na Escola. O objetivo deste estudo exploratório é demonstrar as primeiras evidências de validade dos instrumentos desenvolvidos, nas três dimensões que suportam este modelo de conciliação: gestão desportiva, gestão escolar e saúde e bem-estar. Participaram neste estudo 278 alunos-atletas de alto rendimento (n= 278) entre os 14 e os 19 anos, 126 raparigas e 151 rapazes (M= 16,01, DP= 1,246). Os resultados do teste Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) com valores de 0.648 na dimensão gestão escolar, 0.757 na dimensão desportiva e 0.871 na dimensão saúde e bem-estar e o teste de esfericidade de Bartlett, demonstram uma validade aparente dos instrumentos para a análise das componentes principais. Os valores do Alfa de Cronbach (α) confirmam a confiabilidade das várias questões colocadas nos três instrumentos. Concluímos na análise fatorial exploratória que os três instrumentos foram desenvolvidos com índices bastante aceitáveis de validade e fiabilidade demonstrando que poderão ser utilizados, com um elevado grau de confiança, em futuras investigações sobre este modelo de conciliação da carreira dual em Portugal. ABSTRACT The dual career is a permanent and demanding challenge with the simultaneous fulfilment of student and high-performance athlete roles. Recognising the lack of quantitative research in Portugal and of an instrument that allows the evaluation of the reconciliation of the high-performance sports career with the school career, we developed 3 data collection instruments that we applied through the Questionnaire to student-athletes who attend the conciliation model Portuguese called the High-Performance Support Unit at School. This exploratory study aims to demonstrate the first evidence of the validity of the instruments developed in all three dimensions that support this conciliation model: sports management, school management and health and well-being. A total of 278 high-performance student-athletes (n= 278) between 14 and 19 years of age, 126 girls and 151 boys (M= 16.01, SD= 1,246) participated in this study. The results of the Kaiser-Meyer-Olkin test (KMO) with values of 0.648 in the school management dimension, 0.757 in the sporting dimension and 0.871 in the dimension of health and wellbeing and the Bartlett sphericity test demonstrate an apparent validity of the instruments for the analysis of the principal components. The values of Cronbach’s Alpha (α) confirm the reliability of the various questions posed in the three instruments. In the exploratory factor analysis, we concluded that the three instruments were developed with very acceptable indices of validity and reliability, demonstrating that they can be used, with a high degree of confidence, in future investigations on this model of conciliation of the dual career in Portugal. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/36721 |
Type: | article |
Appears in Collections: | CEFAGE - Publicações - Artigos em Revistas Internacionais Com Arbitragem Científica
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|