Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/36102

Title: Avaliação da musicalidade no ensino do violino - critérios e parâmetro
Authors: Salavessa, Ricardo Jorge da Costa Rupp
Advisors: Damas, Carlos
Keywords: Avaliação
Musicalidade
Violino
Critérios
Teoria Espiral
Assessment
Musicality
Violin
Criteria
Spiral Theory
Issue Date: 6-Dec-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório de estágio, integrado na Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em Ensino de Música de Évora, está dividido em duas partes. Na primeira é apresentada a Escola de Música da Nossa Senhora do Cabo, escola onde foi realizado o estágio, e a sua história, seguido de um relatório de aulas assistidas e lecionadas por mim a seis alunos da classe do professor Jorge Teixeira. A segunda parte tem por objetivo aprofundar a temática da avaliação da musicalidade, nomeadamente os critérios e parâmetros de avaliação, aplicado ao ensino do violino. Primeiramente, é elaborada uma definição de musicalidade com base em bibliografia. De seguida, é apresentada a Teoria de Desenvolvimento Musical de Keith Swanwick. São também apresentadas perspetivas e ferramentas de avaliação, fazendo comparação com critérios de avaliação de algumas escolas de música em Portugal. Depois é realizado e discutido um questionário a professores de violino em Portugal sobre as temáticas anteriores. Por último, conclui-se sobre todos os temas apresentados e como estes afetam a avaliação da musicalidade; Assessment of musicality in violin teaching – criteria and parameters Abstract: This internship report, integrated into the Supervised Teaching Practice of the Master's in Music Teaching in Évora, is divided into two parts. The first one presents the Escola de Música da Nossa Senhora do Cabo, the school where the internship took place, and its history, followed by a report on classes attended and taught by me to six students in Professor Jorge Teixeira's class. The second part aims to delve deeper into the theme of musicality assessment, namely the assessment criteria and parameters, applied to violin teaching. Firstly, a definition of musicality is created based on bibliography. Next, Keith Swanwick's Theory of Musical Development is presented. Perspectives and assessment tools are also presented, making comparisons with assessment criteria from some music schools in Portugal. Afterwards, a questionnaire to violin teachers in Portugal is carried out and discussed on the previous themes. Finally, we conclude on all the themes presented and how they affect the assessment of musicality.
URI: http://hdl.handle.net/10174/36102
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_de_Musica-Ricardo_Jorge_da_Costa_Rupp_Salavessa.pdf5.48 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois