|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/36102
|
Title: | Avaliação da musicalidade no ensino do violino - critérios e parâmetro |
Authors: | Salavessa, Ricardo Jorge da Costa Rupp |
Advisors: | Damas, Carlos |
Keywords: | Avaliação Musicalidade Violino Critérios Teoria Espiral Assessment Musicality Violin Criteria Spiral Theory |
Issue Date: | 6-Dec-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório de estágio, integrado na Prática de Ensino Supervisionada do
Mestrado em Ensino de Música de Évora, está dividido em duas partes. Na primeira é
apresentada a Escola de Música da Nossa Senhora do Cabo, escola onde foi realizado o
estágio, e a sua história, seguido de um relatório de aulas assistidas e lecionadas por mim
a seis alunos da classe do professor Jorge Teixeira. A segunda parte tem por objetivo
aprofundar a temática da avaliação da musicalidade, nomeadamente os critérios e
parâmetros de avaliação, aplicado ao ensino do violino. Primeiramente, é elaborada uma
definição de musicalidade com base em bibliografia. De seguida, é apresentada a Teoria
de Desenvolvimento Musical de Keith Swanwick. São também apresentadas perspetivas
e ferramentas de avaliação, fazendo comparação com critérios de avaliação de algumas
escolas de música em Portugal. Depois é realizado e discutido um questionário a
professores de violino em Portugal sobre as temáticas anteriores. Por último, conclui-se
sobre todos os temas apresentados e como estes afetam a avaliação da musicalidade; Assessment of musicality in violin teaching – criteria and parameters
Abstract:
This internship report, integrated into the Supervised Teaching Practice of the Master's in
Music Teaching in Évora, is divided into two parts. The first one presents the Escola de
Música da Nossa Senhora do Cabo, the school where the internship took place, and its
history, followed by a report on classes attended and taught by me to six students in
Professor Jorge Teixeira's class. The second part aims to delve deeper into the theme of
musicality assessment, namely the assessment criteria and parameters, applied to violin
teaching. Firstly, a definition of musicality is created based on bibliography. Next, Keith
Swanwick's Theory of Musical Development is presented. Perspectives and assessment
tools are also presented, making comparisons with assessment criteria from some music
schools in Portugal. Afterwards, a questionnaire to violin teachers in Portugal is carried
out and discussed on the previous themes. Finally, we conclude on all the themes
presented and how they affect the assessment of musicality. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/36102 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|