Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/35641

Title: O violino como protagonista da cultura judaica na música de Ernest Bloch
Authors: Verbisck, Edison Valério
Advisors: Lopes, Eduardo
Keywords: Ernest Bloch
Cultura Judaica
Violino
Interpretação
Etnomusicologia
Ernest Bloch
Jewish Culture
Violin
Interpretation
Ethnomusicology
Issue Date: 26-Oct-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O violino foi o instrumento a que Ernest Bloch (1880-1959) se dedicou no princípio de sua formação musical, tendo posteriormente imergido na área da composição. As obras recorrem a diversos temas, desde a cultura judaica até melodias dos nativos norte-americanos. Entretanto, o violino está no cerne de muitas obras de Bloch, sendo através da técnica e da interpretação (segunda aumentada “orientalizada”, a ocorrência de quintas paralelas, o “Bloch rhythm”, citando alguns exemplos), o material representativo da cultura judaica. A Musicologia busca caracterizar o que é música judaica e como está inserida na música erudita ocidental dos séculos XX e XXI. Não há uma resposta satisfatória a essa questão sem considerarmos o contexto histórico e cultural em que a música é produzida e interpretada. A presente investigação percorre o caminho de construção da identidade musical do compositor, aprofundando-se nas composições para violino. Posteriormente, pretende-se compreender de que forma a colaboração dos intérpretes (eg. Yehudi Menuhin) contribuiu para a consolidação de uma estética musical particular na obra do compositor. Por fim, através da análise de entrevistas, quer-se demonstrar que o violino ocupa um papel de destaque nas composições de Bloch, independente do elemento judaico explícito, sendo o seu legado relevante ao repertório da música erudita e aos violinistas contemporâneos; ABSTRACT: The violin as a protagonist of jewish culture in Ernest Bloch’s music - The violin was the instrument that Ernest Bloch (1880-1959) devoted himself to at the beginning of his musical training, having later immersed himself in the field of composition. The works approach to various themes, from Jewish culture to Native American melodies. However, the violin is at the heart of many of Bloch's works, being through technique and interpretation (the "orientalized" augmented second, the occurrence of parallel fifths, the "Bloch rhythm", citing some examples), the representative material of Jewish culture. Musicology seeks to characterize what Jewish music is and how it is inserted in Western classical music of the 20th and 21st centuries. There is no satisfactory answer to this question without considering the historical and cultural background in which music is produced and performed. The present research covers the path of construction of the composer's musical identity, delving into compositions for violin. Subsequently, it is intended to understand how the collaboration of the performers (eg. Yehudi Menuhin) contributed to the consolidation of a particular musical aesthetic in the composer's work. Finally, through the analysis of interviews, we want to demonstrate that the violin occupies a prominent role in Bloch's compositions, regardless of the explicit Jewish element, and its legacy is relevant to the repertoire of classical music and to contemporary violinists.
URI: http://hdl.handle.net/10174/35641
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

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