Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/34823

Title: The Study of Edvard Munch sketches collection in view of it's conservative treatment
Authors: Suresh, Madhavan Calapatti
Advisors: Barrulas, Pedro
Cardoso, Ana
Valadas, Sara
Keywords: Edvard Munch
Salt efflorescences
FT-IR-ATR
XRD
SEM-EDS
Agarose gels
Polyacrylamide gels
Edvard Munch
Eflorescência de sais
Géis de Agarose
Géis de Poliacrilamida
Issue Date: 19-Dec-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Edvard Munch (1863–1944), a Norwegian painter, was one of the most renowned artists of the19th and 20th century. Munch produced great artworks where among them in the “Scream”, one of the most famous paintings in the world. In 1914 Edvard Munch was commissioned to decorate the new assembly hall at the University of Oslo. Munch’s paintings in the University Aula have become a major work within Norwegian monumental painting. Edvard Munch had used fifteen large canvases as sketches for the Aula Magna paintings. These canvases were stored by being exposed to extreme outside environmental conditions and now they present salt efflorescences on their surface and are in dire need of conservation. Therefore, it is the main goal of the present thesis to find novel solutions / products in order to remove and/or stabilize these salts. For this purpose, mock-ups that imitate the structure and composition of Munch’s sketches were created and artificially aged to create salts on their surface (mainly calcium and magnesium sulfates). And for the cleaning solutions / products, agarose and polyacrylamide gels (both plain and loaded gels with various cleaning solutions) were created. These gels were then systematically tested on the mock-ups at multiple time steps in order to determine their efficiency in the removal of salts. FT-IR-ATR, XRD and SEM-EDS were used to characterize the mock-ups, the salts and the sample mock-ups after various gel treatments. Laboratory analyses provided new insights into the ‘cleaning’ capabilities of various agarose and polyacrylamide tested gels; RESUMO: “Estudo da colecção de esboços de Edvard Munch com vista ao seu tratamento de conservação” Edvard Munch (1863–1944), pintor Norueguês, foi um dos artistas mais conceituados nos séculos XIX e XX. Munch produziu grandes obras de arte, entre as quais o “grito”, uma das pinturas mais famosas do mundo. Em 1914, Edvard Munch foi contratado para decorar o novo salão de reuniões da Universidade de Oslo. As pinturas de Munch da Aula da Universidade tornaram-se numa das obras mais importantes da pintura monumental norueguesa. Edvard Munch utilizou quinze telas de grandes dimensões para o esboço das pinturas da Aula Magna. Estas telas foram armazenadas sendo expostas a condições ambientais extremas e agora apresentam eflorescências salinas na sua superfície e precisam urgentemente de tratamento de conservação. Assim, esta dissertação tem como objetivo principal encontrar novas soluções/produtos para a remoção e/ou estabilização destes sais. Para tal, foram criados provetes com estrutura e composição similares aos dos esboços de Munch e estes foram envelhecidos artificialmente para fazer cristalizar sais na sua superfície (principalmente sulfatos de cálcio e magnésio). Para as soluções/produtos de limpeza, foram criados géis de agarose e poliacrilamida (géis simples e carregados com várias soluções de limpeza). Esses géis foram testados sistematicamente nos provetes criados para o efeito, com vários tempos de aplicação, para determinar a sua eficiência na remoção destes sais. FT-IR-ATR, XRD e SEM-EDS foram as técnicas utilizadas para caracterização dos provetes, dos sais e dos provetes após vários tempos de aplicação dos géis. As análises laboratoriais permitiram introduzir novos conhecimentos sobre as capacidades de "limpeza" de vários géis testados de agarose e poliacrilamida e respetivas formulções.
URI: http://hdl.handle.net/10174/34823
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ciencias_dos_Materiais_Arqueologicos_ARCHMAT-Madhavan_Calapatti_Suresh.pdf20.68 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois