Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31377

Title: CALIPH: comprehensive archaeological and laboratory investigation of islamic pottery in portuguese history
Authors: Beltrame, Massimo
Advisors: Correia, Fernando Branco
Mirão, José
Gonçalves, Luís Jorge
Keywords: Ceramic
Islamic
Provenance
Technology
Tradition
Issue Date: 24-Jan-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: In this PhD thesis Islamic ceramics characteristics (i.e. ceramic paste and decoration) and provenance from Santarém (Portugal)were considered to understand how the "Portuguese Reconquista" (12th century) affected ceramics craftsmanship. A set of possible raw materials and ceramic wastes were included in the study. Middle ages ceramics from Santarém have also been compared with traditional ceramics produced at Muge (15 -20 Km far from Santarém) to evaluate if similar technological criteria were employed. To compare Islamic ceramics productions in a different city, several ceramics and kiln rods from Mértola were selected. The methodological protocol involved firing experiment and petrographic, mineralogic, chemical, micro-structural, physical and mechanical tests, both on ceramics and raw materials. During the Islamic period imported ceramics with lime ceramic body could be present at Santarém. White painted, red painted, monochromatic, honey and black and partial/total corda seca glazed ceramics were produced at Santarém during the Islamic period. At least, two different local raw materials were utilized to produce decorated and not decorated ceramics. The same raw materials have been exploited uninterruptedly until the 15th-16th century. Moreover, results evidenced that the Portuguese Reconquista did not affect ceramic technology, and ceramics were produced following specific functional chriteria in all period, still valid nowadays for the production of traditional ceramics. At Mértola, some green and brown, partial corda seca and honey and black glazed ceramics were locally produced. The analyses evidenced the extensive use of bone (or bone ashes), glass/frit and limestone fragments in local ceramic bodies. Similar characteristics were also observed in some imported samples. Moreover, bones (or bone ashes) were also utilized to opacify some glazed decorations, as it happens in Byzantine mosaic tiles and some Islamic glasses. In all cases, a technological transfer from the Middle East is suggested; Caliph: Estudo arqueológico e laboratorial da cerâmica Islâmica na história Portuguesa Resumo: A presente tese centra-se no estudo das cerâmicas Islâmica de Santarém (Portugal), com o objetivo de compreender como a "Reconquista" (século XII) afetou a sua produção. Um conjunto de possíveis matérias-primas e de cerâmica recuperada em contexto de produção foram também incluídas no estudo. As cerâmicas Medievais de Santarém foram ainda comparadas com as cerâmicas tradicionais produzidas em Muge (15 -20 Km de Santarém), para se perceber se foi utilizada uma tecnologia de produção semelhante. Além disso, a fim de se comparar com a produção de uma cidade Islâmica diferente, foram selecionadas várias cerâmicas e de Mértola. O protocolo experimental envolveu ensaios petrográficos, mineralógicos, químicos, microestruturais, físicos e mecânicos, além de experiências de cozimento. Durante o período Islâmico, cerâmicas importadas com pasta cerâmica enriquecida em cálcio estão presentes em Santarém. Durante o mesmo período, na cidade produziam-se cerâmicas pintadas a branco, vermelho, vidradas monocromáticas, a melado e manganês e a corda seca parcial e total. Duas matérias-primas diferentes de origem local foram utilizadas para produzir cerâmica decorada, e não decorada. Os mesmos recursos naturais foram utilizados até oo século XV-XVI. Além disso, os resultados evidenciaram que a Reconquista Portuguesa não afetou a produção cerâmica local durante diversos os período históricos, e que os mesmos critérios são utilizados atualmente na produção de cerâmicas tradicionais. Em Mértola, produziam-se cerâmicas decorada a verde e manganês, corda seca parcial e melado e manganês, sendo também documentadas cerâmicas importadas. As análises evidenciaram o extensivo uso de osso/cinza de osso, vidro/frita e fragmentos de calcário na produção da cerâmica vidrada local. Características semelhantes também foram identificadas em algumas amostras de cerâmicas importadas. Ossos/cinzas de ossos foram utilizados para opacificar alguns vidrados, de acordo com uma tecnologia utilizada em mosaicos Bizantinos e alguns vidros Islâmicos. Em todos os casos, é sugerida uma transferência tecnológica do Oriente Médio.
URI: http://hdl.handle.net/10174/31377
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

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