Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31063

Title: A linguagem instrumental e a linha vocal: a performance de Lieder de Richard Strauss em trombone tenor
Authors: Conde, André Manuel Fialho
Advisors: Silva, Vanda de Sá Martins da
Keywords: Richard Strauss
Lieder
Trombone
Interpretação
Transcrições
Richard Strauss
Lieder
Trombone
Interpretation
Transcriptions
Issue Date: 11-Jan-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente tese de Doutoramento em Música e Musicologia, especialidade Interpretação - Trombone visa, enquanto instrumentista que somos, experienciar e dar a conhecer as potencialidades do instrumento em domínios pouco trabalhados entre nós, de molde a ampliar o repertório trombonístico. Face aos desafios colocados aos executantes nas suas performances, procurámos a novidade ao propor a exploração pelo trombone de obras inicialmente compostas para serem cantadas. Dessas composições, os chamados Lieder, que dominaram as realidades alemã e austríaca do período romântico, elegemos a obra de Richard Strauss, e que nos demonstra ser, também nos Lieder, um compositor revolucionário. Apostando na dualidade teoria/prática, a tese apresenta partes distintas, primeiramente de contextualização das obras e seu significado na vida de Strauss, das particularidades do instrumento e sua aproximação à voz humana, passando à transcrição de um grupo de Lieder criteriosamente selecionadas, trabalhadas para os Programas dos Recitais, parte integrante deste Programa de doutoramento; The instrumental language and the vocal line: The Performance of Lieder by Richard Strauss in Tenor Trombone ABSTRACT: This PhD thesis in Music and Musicology, specialization in Interpretation – Trombone aims, from the point of view of an instrumentalist, to experience and raise awareness of the potential of the instrument in areas that are seldom explored among us, in order to expand the repertoire for trombone. Considering the challenges faced by musicians within the scope of their performances, our search for innovation was aimed at exploring the trombone in works that were initially composed to be sung. Among these compositions - the so-called Lieder, which dominated the German and Austrian realities during the Romantic period -, we chose works by Richard Strauss who proves to be, also in Lieder, a revolutionary composer. Focusing on the theory/practice duality, our thesis has different sections, initially contextualizing the works and their meaning in the context of Strauss’ life, the particularities of the instrument and its affinity with human voice, in order to subsequently transcribe a number of carefully selected Lieder explored within the framework of Recital Programs, as an integral part of this Doctorate.
URI: http://hdl.handle.net/10174/31063
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Musica_e_Musicologia_Interpretacao-Andre_Manuel_Fialho_Conde.pdf42.05 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois