Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/31049
|
Title: | O processo de memorização musical na aprendizagem do violino - propostas auxiliares |
Authors: | Kuchinskaya, Yekaterina Borisovna |
Advisors: | Damas, Carlos Alexandre Mourão de Carvalho e |
Keywords: | Memorização Processo Implementação de estratégias Violino Memorization Process Strategy implementation Violin |
Issue Date: | 10-Jan-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Um dos desafios que os músicos enfrentam durante todo o seu percurso musical é a independência da partitura no momento da performance. Para o intérprete chegar a esse ponto, a obra musical deve passar por um processo de memorização meticulosa, sendo imprescindível armazenar na memória mesmo os menores detalhes da peça. A adoção de estratégias que permitam agilizar este processo torna-se fundamental, principalmente para aqueles que estão a frequentar o meio académico, no qual o papel do professor se torna extremamente importante na orientação dos métodos de estudo.
Paralelamente à Prática de Ensino Supervisionada, recorre-se à revisão da literatura sobre a memória e a sua relevância na área musical. Posteriormente, é realizada uma análise dos resultados obtidos com os estudantes de violino do Conservatório Regional de Évora, e observa-se o panorama sobre a utilização e ensino de estratégias de memorização pelos docentes em Portugal; Abstract:
The process of musical memorization in violin learning - auxiliary proposals
One of the challenges that musicians face throughout their musical career is the independence of the score at the moment of performance. For the performer to reach this point, the musical work must go through a meticulous memorization process, making it possible to store in memory even the smallest details of the piece. The implementation of strategies to streamline this process becomes fundamental, especially for those who are attending the academic environment, in which the professor's role becomes extremely important in guiding the study methods.
In parallel with the Supervised Teaching Practice, a literature review on memory and its relevance in the musical area is carried out. Subsequently, an analysis of the results obtained with violin students from the Conservatório Regional de Évora is elaborated, and it is observed the panorama on the application and teaching of memorization strategies by professors in Portugal. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/31049 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|