Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/30750

Title: Práticas de Educação Inclusiva e o papel das tecnologias de informação e comunicação, no suporte aos alunos. Um estudo de caso numa turma de ensino secundário, num agrupamento de escolas no Alentejo
Authors: D'Orey, Inês Filipa Rosado Bibes Lagoa
Advisors: Ramos, José Luís Pires
Keywords: Escola inclusiva
Tecnologias de Informação e Comunicação
Inclusão
Abordagem multinível
Inclusive school
Information and Communication Technologies
Inclusiveness
Multilevel approach
Issue Date: 16-Dec-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O estudo teve como objetivo compreender como são desenhadas, implementadas e avaliadas as medidas de suporte à aprendizagem no contexto da educação inclusiva, num agrupamento de escolas no Alentejo, e qual o papel das Tecnologias de Informação e Comunicação no suporte aos alunos na aplicação dessas medidas. A metodologia de investigação foi baseada no estudo de caso, recorrendo à entrevista semiestruturada e à análise documental, cujos dados foram objeto de análise e interpretação. Este estudo pretende contribuir para o conhecimento do quadro jurídico da educação inclusiva, clarificando como são sugeridas e implementadas as medidas da abordagem multinível. Considerando os resultados obtidos pode concluir-se pela necessidade da formação em educação inclusiva, particularmente no que respeita às diversas medidas a adotar da abordagem multinível. Este estudo torna-se importante, porque dá a conhecer as perceções que os docentes da turma têm sobre as práticas inclusivas; "Inclusive Education Practices and the role of information and communication technologies in supporting students. A case study in a high school class in a group of schools in Alentejo". ABSTRACT: The purpose of this study was to understand how the learning support measures are drawn, implemented and evaluated, in the context of the inclusive education in a group of schools in Alentejo, as well as the role of the Information and Communication Technologies in the students support when these measures are implemented. The research methods were qualitative ones, and were based on the case study method, using semistructured interview and documentary analysis, whose data were object of analysis and interpretation through content analysis. This study also intends to make some contributions to the knowledge and understanding of the legal framework of inclusive education. Considering the development of the various interviews, one can expressively conclude the need for training in inclusive education, particularly with regard to the various measures to be adopted in the multi-level approach. This study is important because it reveals the perceptions that classroom teachers have about inclusive practices.
URI: http://hdl.handle.net/10174/30750
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Especial_Dominio_Cognitivo_e_Motor-Ines_Filipa_Rosado_Bibes_Lagoa_DOrey.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois