|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29968
|
Title: | O impacto do aumento das habilitações escolares através do processo RVCC numa pequena comunidade rural do Alentejo: um estudo de caso |
Authors: | Rico, Hugo Miguel Giões |
Advisors: | Nico, Bravo |
Keywords: | Educação de Adultos Competências Reconhecimento Validação e Certificação de Competências Aprendizagem ao Longo da Vida Desenvolvimento Adult Education Competences Recognizing Validation and Certification of Competences Lifelong Learning Development |
Issue Date: | 17-May-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Os processos de RVCC constituem, hoje, instrumentos importantes de reforço da
qualificação escolar e profissional da população.
O trabalho que apresentamos teve, como ponto de partida, o Projeto de investigação
denominado “Novas Núpcias da Qualificação no Alentejo”, promovido pelo Centro de
Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora, através do qual se
avaliaram os impactos, pessoais, profissionais e sociais, do processo de RVCC no universo
de indivíduos (2969 sujeitos) que, em toda a região Alentejo, no período 2000-2005,
concluíram a sua escolaridade.
A nossa investigação avaliou estes impactos numa pequena freguesia rural do concelho de
Évora, a partir de informação obtida relativamente a adultos que realizaram o Processo de
RVCC, entre 2001 e 2011. A partir do QNQ (Questionário das Novas Qualificações),
obtivemos informação que nos permitiu avançar para uma abordagem metodológica mista,
numa aproximação conceptual ao estudo de caso, utilizando uma amostra por
conveniência, de forma a concretizar a finalidade da nossa investigação: avaliar quais os
impactos nos adultos certificados e na comunidade onde residem decorrentes de uma
certificação escolar obtida através do Processo de RVCC. Após a análise da informação
quantitativa obtida, realizámos entrevistas semiestruturadas aos grupos-alvo do estudo -
Adultos Certificados e Líderes Locais - utilizando a Análise de Conteúdo, enquanto técnica
de análise de dados.
Verificaram-se impactos a nível social, profissional, familiar e comunitário, ainda que
residuais, mas foi a nível pessoal que se evidenciou, de forma mais clara, a importância de
uma nova habilitação escolar no contexto de uma freguesia rural. Esta nova condição é
valorizada pelos Líderes Locais, embora sem impactos relevantes. Tornou-se então
evidente que nem os adultos encontraram espaço para se mobilizarem em atividades
comunitárias, nem o contexto onde vivem potenciou essa motivação; The impact of increasing school skills through the RVCC process in a small rural
community in the Alentejo: A case study
Abstract:
The processes of RVCC are, today, important instruments to strengthen the school and
professional qualification of the population.
The work we presented had as a starting point the research project called "New Nuptials of
Qualification in Alentejo", promoted by the Research Center in Education and Psychology
of the University of Évora, through which the impacts, personal, professional and social, of
the process of RVCC in the universe of individuals (2969 subjects) who, throughout the
Alentejo region, in the period 2000-2005, completed their schooling were evaluated.
Our research evaluated these impacts in a small rural parish of the municipality of Évora,
based on information obtained in relation to adults who performed the RVCC Process
between 2001 and 2011. From the QNQ (New Qualifications Questionnaire), we obtained
information that allowed us to move towards a mixed methodological approach, in a
conceptual approach to the case study, using a random sample of 5 adults and a
convenience sample of 6 Local Leaders, in order to achieve the expectations of our
research: to evaluate what impacts on certified adults and the community where they reside
resulting from a school certification obtained through the RVCC Process. After analyzing
the quantitative information obtained, we conducted semi-structured interviews with the
target groups of the study - Certified Adults and Local Leaders - using Content Analysis as
a data analysis technique.
There were social, professional, family and community impacts (albeit residual), but it was
on a personal level that the importance of a new school qualification in the context of a
rural parish was more clearly evidenced. This new condition is valued by the Local
Leaders, although without relevant impacts. It became evident then that neither adults
found room to mobilize in community activities, nor the context in which they live
enhanced this motivation. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29968 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|