Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/29945

Title: O Referencial de Competências no contexto da formação militar: estudo comparativo dos casos do Exército português, espanhol, chileno e da NATO
Authors: Rosa, António João Guelha da
Advisors: Bravo, Nico
Keywords: Referencial de Competências
Formação Profissional
Formação Militar
Perfil Profissional
Análise Funcional
Competence Referential
Professional qualification
Military Training
Professional Profile
Functional analysis
Issue Date: 11-May-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente investigação assume como objeto de estudo o referencial de competências do Exército Português, numa investigação que tentará perceber como este se articula com o Sistema Nacional de Qualificações (SNQ), e como enquadramento normativo da Agência Nacional da Qualificação (ANQEP) I.P., comparando-o com outros modelos de referencial de competências, de natureza militar, de exércitos si-milares: o Ejército de Tierra de España e o Ejército de Chile, bem como, a organização da formação na North Atlantic Treaty Organization (NATO). Por fim, com base no estudo realizado e na comparação esta-belecida com os sistemas internacionais equivalentes, apresenta uma proposta de melhoria ao modelo de referencial de competências do Exército Português. No plano teórico abordam-se os conceitos de educação e de formação, assim como a sua relação com o meio profissional. Carateriza-se o conceito de competência, em todas as suas dimensões, assim como, a avaliação de competências e a gestão por competências. Aborda-se, igualmente, o conceito e o propósito do referencial de competências. A investigação baseou-se num estudo comparativo de casos múltiplos, no qual tentámos compre-ender os diferentes contextos da formação nos países e organização selecionados. Concluiu-se que o referencial de competências traduz um conjunto de orientações pedagógicas, que definem as trajetórias de desenvolvimento do formando, baseando-se em aprendizagens críticas, essen-ciais à progressão do conhecimento. Observou-se que o referencial de competências, pela relevância que assume na qualificação dos quadros, deve ser elaborado por equipas multidisciplinares especializadas, que permitam, na sua elaboração, desenvolver uma antevisão do que vai ser o desempenho do cargo/fun-ção num futuro próximo, pretendendo obter um militar bem formado, dotado de elevados padrões de eficácia e de eficiência. Os resultados apresentados permitiram igualmente, elaborar uma proposta de atualização ao refe-rencial de curso do Exército Português, assim como, uma proposta de desenvolvimento de uma plata-forma de apoio à sua conceção; Abstract: Title: The Competence Referential in the context of military training: a comparative study of the cases of the Portuguese, Spanish, Ejército de Chilean and NATO Army. The present investigation approaches the competence referential of the Portuguese Army. It con-sists of understanding how it articulates with the National Qualifications System (SNQ), describing it and placing it within the competences referential of the SNQ and the National Qualification Agency (ANQEP) I.P. It is compared with other models of competence referential, of military nature, of similar armies serv-ing as sample the Armies of Spain, Chile and the North Atlantic Treaty Organization (NATO). Finally, based on the study carried out and the comparison established with the equivalent international systems, it presents a proposal to improve the Portuguese Army's competence referential model. Theoretically, it approaches the concepts of education and training, as well as its relationship with the professional environment. The concept of competence is characterized in all its dimensions, as well as the assessment of competencies and management by competencies. It also addresses the concept and purpose of the competence referential. The investigation was based on a comparative study of multiple cases, in which we tried to under-stand the different contexts of training in the selected countries and organization. It was concluded that the competence referential translates a set of pedagogical guidelines, which define the trainee's development trajectories, based on critical learning, essential to the progression of knowledge. It was observed that the competences referential, due to the production it assumes in the qualification of the staff, must be developed by specialized multidisciplinary teams, which need, in their preparation, to develop a preview of what the performance of the position will be in the near future, aiming to obtain a well-trained military, endowed with high standards of effectiveness and efficiency. The results presented also made it possible to elaborate a proposal to update the Portuguese Army course referential, as well as a proposal to develop a platform to support its conception.
URI: http://hdl.handle.net/10174/29945
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Ciencias_da_Educacao-Antonio_Joao_Guelha_da_Rosa.pdf19.74 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois