|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29274
|
Title: | A integração da responsabilidade social e sustentabilidade na estratégia empresarial: o caso da Auchan Retail Portugal |
Authors: | Matos, Ana Filipa Charrua de |
Advisors: | Oliveira, Maria de Fátima |
Keywords: | Responsabilidade Social Sustentabilidade Estratégia Organizacional Setor da Distribuição Social Responsibility Sustainability Organizational Strategy Distribution Sector |
Issue Date: | 25-Jan-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente dissertação traduz em termos práticos um tema bastante debatido por diversos autores da literatura e também pelos governos, e é indiscutível a sua contribuição para o sucesso das organizações. Em termos práticos, procede-se ao estudo do conceito de Responsabilidade Social, nomeadamente a sua evolução e a sua dimensão interna e externa, para que desta forma, seja possível analisar as práticas de Responsabilidade Social desenvolvidas numa grande empresa da distribuição em Portugal nas principais atividades da mesma, ou seja, nas vertentes económica, ambiental e social. Neste âmbito, optou-se por uma metodologia de investigação qualitativa e interpretativa. Em termos práticos, identificou-se a contribuição que a implementação de estratégias de Responsabilidade Social tem na organização, através da interpretação dos dados relacionados com os conceitos teóricos.
A escolha do tema está relacionada com o facto da Auchan Retail Portugal ser uma insígnia detentora há mais de 14 anos da norma SA 8000 no setor da distribuição. O caráter responsável e sustentável que é espelhado pela empresa serve de guia, pois vai para além da divulgação organizacional, transcendendo a orientação para os lucros preocupando-se com a Responsabilidade Social; Abstract:
The Integration of Social Responsibility and Sustainability in Business Strategy: The Case of Auchan Retail Portugal
This dissertation translates into practical terms a topic that has been widely debated by several authors of the literature and also by governments, and its contribution to the success of organizations is indisputable. In practical terms, the concept of Social Responsibility is studied, namely its evolution and its internal and external dimension, so that in this way, it is possible to analyze the Social Responsibility practices developed in a large distribution company in Portugal in the main activities, that is, in the economic, environmental and social aspects. In this context, a qualitative and interpretative research methodology was chosen. In practical terms, it was identified the contribution that the implementation of Social Responsibility strategies has in the organization, through the interpretation of data related to theoretical concepts.
The choice of theme is related to the fact that Auchan Retail Portugal has been an insignia holder for over 14 years of the SA 8000 standard in the distribution sector. The responsible and sustainable character that is mirrored by the company serves as a guide, as it goes beyond organizational disclosure, transcending the profit orientation by being concerned with Social Responsibility. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29274 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|