Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29172
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar e ensino do 1.º ciclo do ensino básico: desenvolver um olhar matemático com a arquitetura da cidade |
Authors: | Grilo, Maria Joana Pontes Vidigal Faria |
Advisors: | Canavarro, Ana Paula |
Keywords: | Conexões matemáticas Arquitetura da cidade de Évora Geometria Olhar matemático Mathematical connections Architecture of the city of Évora Geometry Mathematical look |
Issue Date: | 28-Jan-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório traduz a investigação realizada no âmbito das unidades
curriculares de Prática de Ensino Supervisionada em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino
Básico e em Educação Pré-Escolar.
A investigação teve como objetivo compreender o desenvolvimento das crianças
que exploram conexões matemáticas com a arquitetura da cidade de Évora,
nomeadamente no despertar do seu olhar matemático e na aprendizagem de conceitos
geométricos, bem como retirar aprendizagens para a regulação da minha prática docente.
No âmbito desta investigação-ação realizada nos dois contextos da PES, as
produções das crianças resultantes das tarefas propostas com intencionalidade revelaram se muito importantes.
Esta investigação revela o potencial das conexões matemáticas com o património
arquitetónico, permitindo às crianças desenvolver um “olhar matemático”, manifestado
tanto com a identificação da presença da matemática em edifícios, como com a perceção
da sua utilidade como suporte às construções. Mostra também a aquisição de
conhecimentos geométricos diversos, com sentido, e o desenvolvimento de atitudes
favoráveis; Supervising Teaching Practice in Pre and Primary
School Teaching: To develop a mathematics view upon
the town architecture
Abstract:
This report is part of the curricular unit of the Supervised Teaching Practice in
Primary and Preschool Teaching.
The main purpose of this research is to understand children’s development who
explore mathematics connections with the architecture of the city of Évora, namely
focused on the awakening of their mathematical look and on the development of some
geometric concepts, in order to develop some knowledge to my teaching practice.
Within this action-research performed on the two concepts of the Supervised
Teaching Practice, the children’s productions resulting from intentional proposed tasks
revealed to be very important.
This investigation reveals the mathematics connections potential with the
architectural heritage, allowing children to develop a “mathematical look”, showed not
only on the identification of maths in some buildings, as well as some building support.
It also reveals the acquisition of several meaningful geometrical knowledge and the
development of favourable attitudes. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29172 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|