Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29169
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada realizada no Conservatório Regional de Castelo Branco: métodos de ensino na iniciação à aprendizagem do violino |
Authors: | Cordeiro, Bárbara Osório |
Advisors: | Damas, Carlos Alexandre Mourão de Carvalho e |
Keywords: | Métodos Iniciação Violino Aprendizagem Ensino Methods Initiation Violin Learning Teaching |
Issue Date: | 19-Jan-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente trabalho insere-se no âmbito da unidade curricular da prática de ensino supervisionada
do Mestrado de Ensino da Música da Universidade de Évora, relativo ao ano letivo 2019/2020.
Na primeira parte do trabalho é realizada uma descrição e análise da Prática de Ensino
Supervisionada (PES), assim como uma contextualização, tanto da cidade como do
estabelecimento acolhedor, o Conservatório Regional de Castelo Branco. É também facultada uma
caracterização dos alunos acompanhados no decorrer do estágio, bem como uma breve
abordagem sobre a professora cooperante. Ainda nesta primeira secção é realizada uma pesquisa
relativamente às ofertas educativas e aos docentes e não docentes integrantes do CRCB. A
segunda parte aborda os métodos de ensino na iniciação à aprendizagem do violino, quais os mais
utilizados e quais os mais eficazes. A presente investigação tem também como objetivo encorajar
a reflexão sobre o uso dos diferentes métodos que podem ou não influenciar a aprendizagem dos
alunos que se iniciam nesta arte, assim como, o papel do professor na utilização e adaptação dos
mesmos. É um trabalho destinado aos professores e aos que exercem uma atividade violinística
performativa; Report on Supervised Teaching Practice held at Conservatório Regional de Castelo Branco:
Methods of teaching to initiate the learning of violin
Abstract:
This work is part of the supervised teaching practice unit of the Music Teaching Master's Degree
of the University of Évora, for the academic year 2019/2020. In the first part of the work a
description and analysis of the Supervised Teaching Practice (PES) is performed, as well as a
contextualization, both of the city and the welcoming establishment, the Conservatório Regional de
Castelo Branco. A characterization of the students accompanied during the internship is also
provided, as well as a brief approach about the cooperating teacher. Also in this first section a
survey is carried out regarding the educational offers and the teachers and non-teaching staff
members of the CRCB. The second part deals with teaching methods in the initiation of violin
learning, which are the most used and which are the most effective. This research also aims to
encourage reflection on the use of different methods that may or may not influence the learning of
students who initiate in this art, as well as the role of the teacher in their use and adaptation. It is
a work intended for teachers and for those who carry out a performing violinistic activity. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29169 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|