Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29086
|
Title: | Como educam os zoos? Análise da literatura e desenho de estudo de caso |
Authors: | Lemos, Rafaela Janeiro |
Advisors: | Ramos, Isabel Alexandra |
Keywords: | Zoos Educação Métodos de avaliação Conservação Psicologia zoos Education Evaluation methods Conservation Psychology |
Issue Date: | 14-Jan-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Os zoos atuais devem contribuir para a educação dos visitantes, participar em
investigação científica e contribuir para a conservação da biodiversidade e dos
ecossistemas. Existem critérios para orientar e vincular a aplicação de boas práticas de
educação, investigação e bem-estar animal. As alegações dos zoos em como educam os
visitantes antecedem em muito a sua investigação empírica e revista pelos pares. Esta
dissertação apresenta uma análise narrativa da literatura que investiga o impacto
educativo dos zoos, e uma proposta de um estudo de caso, num pequeno zoo português,
para analisar o impacto de placas informativas no conhecimento e comportamento dos
visitantes. Os zoos contam agora com evidências estatisticamente significativas em
como educam os visitantes, mas não são transversais às instituições nem aos visitantes.
O investimento e investigação sobre educação em zoos são essenciais para credibilizar
e validar a sua existência e desenvolver métodos mais eficazes de educação para a
conservação; HOW DO ZOOS EDUCATE? LITERATURE ANALYSIS AND DESIGN OF A CASE STUDY
ABSTRACT:
Zoos nowadays are expected to contribute to the education of visitors, to
participate in scientific research and, ultimately, to contribute to the conservation of
biodiversity and ecosystems. Standards have been developed to guide and enforce the
implementation of education, research and animal welfare best practices. Zoos have
long since claimed to educate visitors but only recently has such been analysed through
empirical peer reviewed research. This dissertation presents a narrative analysis of
literature, which investigates the educational impacts of zoos. Additionally, a case study
is designed to investigate the impact of exhibit signs on visitor knowledge and
behaviour, in a small Portuguese zoo. Zoos have now statistically significant evidence to
demonstrate an educational impact on visitors, though it is not ubiquitous across
institutions nor visitors. Investment and research on education are essential, as to
provide credibility and validation to zoos, and help develop more effective conservation
education methods. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29086 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|