Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29052
|
Title: | Determinantes da rentabilidade do sector turístico em Portugal |
Authors: | Travanca, Carlos Manuel Romão |
Advisors: | Vieira, Carlos Manuel Félix, Elisabete Gomes Santana |
Keywords: | Crise soberana Dados de painel Dimensão Localização Rentabilidade Setor turístico Sovereign crisis Panel data Dimension Location Profitability Tourist sector |
Issue Date: | 26-Jan-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente dissertação pretende estudar o efeito na rentabilidade das empresas do setor
turístico, de um conjunto de indicadores internos (de financiamento e de crescimento) e
condicionantes externas das empresas, para as pequenas e médias empresas de Portugal entre
2009 e 2017. Para tal são usados modelos de estimação com dados de painel envolvendo um
conjunto de 2508 empresas. A rentabilidade foi formulada através dos índices de rentabilidade
sobre o investimento, a rentabilidade dos capitais próprios e a rentabilidade sobre os ativos.
Dos resultados obtidos conclui-se que os indicadores internos de dimensão e idade das
empresas, as condicionantes externas do crescimento do PIB, crise de dívida soberana e a
localização das empresas, possuem um impacto estatisticamente significativo na sua
rentabilidade. Conclui-se que as empresas de turismo devem ter um forte foco e precisão nos
fatores positivos para melhorar seu desempenho; Determinants of the profitability of the tourism sector in Portugal
Abstract:
This dissertation studies the effect on corporate profitability, of a set of internal
indicators (of financing and growth) and external constraints, for small and medium-sized
companies in Portugal between 2009 and 2017 in the tourism sector. For this purpose, estimation
models with panel data involving a group of 2508 companies have been used. Profitability was
formulated through the return-on-investment indexes, the return on equity and the return on
assets.
From results obtained, it is concluded that the internal indicators, size and age of the
companies, the external constraints of GDP growth, sovereign debt crisis and the location of the
companies, have a statistically significant impact on their profitability. It is concluded that
tourism companies must have a strong focus and precision on positive factors to improve their
performance. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29052 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|