Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/29052

Title: Determinantes da rentabilidade do sector turístico em Portugal
Authors: Travanca, Carlos Manuel Romão
Advisors: Vieira, Carlos Manuel
Félix, Elisabete Gomes Santana
Keywords: Crise soberana
Dados de painel
Dimensão
Localização
Rentabilidade
Setor turístico
Sovereign crisis
Panel data
Dimension
Location
Profitability
Tourist sector
Issue Date: 26-Jan-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente dissertação pretende estudar o efeito na rentabilidade das empresas do setor turístico, de um conjunto de indicadores internos (de financiamento e de crescimento) e condicionantes externas das empresas, para as pequenas e médias empresas de Portugal entre 2009 e 2017. Para tal são usados modelos de estimação com dados de painel envolvendo um conjunto de 2508 empresas. A rentabilidade foi formulada através dos índices de rentabilidade sobre o investimento, a rentabilidade dos capitais próprios e a rentabilidade sobre os ativos. Dos resultados obtidos conclui-se que os indicadores internos de dimensão e idade das empresas, as condicionantes externas do crescimento do PIB, crise de dívida soberana e a localização das empresas, possuem um impacto estatisticamente significativo na sua rentabilidade. Conclui-se que as empresas de turismo devem ter um forte foco e precisão nos fatores positivos para melhorar seu desempenho; Determinants of the profitability of the tourism sector in Portugal Abstract: This dissertation studies the effect on corporate profitability, of a set of internal indicators (of financing and growth) and external constraints, for small and medium-sized companies in Portugal between 2009 and 2017 in the tourism sector. For this purpose, estimation models with panel data involving a group of 2508 companies have been used. Profitability was formulated through the return-on-investment indexes, the return on equity and the return on assets. From results obtained, it is concluded that the internal indicators, size and age of the companies, the external constraints of GDP growth, sovereign debt crisis and the location of the companies, have a statistically significant impact on their profitability. It is concluded that tourism companies must have a strong focus and precision on positive factors to improve their performance.
URI: http://hdl.handle.net/10174/29052
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Gestão-Carlos_Manuel_Romao_Travanca.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois