|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28732
|
Title: | Relatório de estágio da prática de ensino supervisionado no Conservatório Regional de Évora - Eborae Mvsica: construção e aplicação de um instrumento observacional para a monitorização da qualidade da postura e posição do instrumento na etapa de formação inicial do violinista |
Authors: | Campaniço, Ana Beatriz de Oliveira |
Advisors: | Marques, Mário Ferreira, A. Cruz |
Keywords: | Ensino da música Violino Metodologia observacional Postura Music teaching Violin Observational Methodology Posture |
Issue Date: | 10-Dec-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Na área da investigação observacional em contexto, debrucei-me sobre a postura do estudante de violino durante as aulas, com o propósito de detetar padrões de conduta postural associada à técnica do violino que possa ser corrigida e otimizada, através de trabalho específico, na etapa de formação. Para a recolha de dados, foi criada uma ferramenta de observação sistemática, a partir de formatos de campo, orientada para a codificação da informação sobre ações que refletem a postura do sujeito associada à técnica de posicionamento do instrumento, durante o ato musical.
Registaram-se 6126 configurações de códigos ou eventos individuais, referentes a três alunos, sendo detetados treze padrões ocultos, pelo software THEME, que mereceram atenção, de acordo com o objeto do estudo.
As análises permitiram-nos concluir: (i) existência de padrões posturais, persistentes no tempo, que podem afetar a performance musical; (ii) o recurso ao software como auxiliar didático de um programa de reforço técnico e físico; Abstract: Repport of the Supervised Teaching Practice at the Évora Regional Conservatory - Eborae Mvsica: Construction and application of an observational instrument for monitoring the quality of the instrument's posture and position in the initial violinist training stage. In the field of observational research in context, I looked at the posture of the violin student during the classes, to detect patterns in postural conduct associated with the violin technique that can be corrected and optimized through specific training work, during the formation stage. For data collection a systematic observation tool was created, based on field formats, to code information on actions that reflect the subject's posture associated with the technique of positioning the instrument during the musical act. 6126 code configurations were registered in the form of individual events, referring to three students, resulting in thirteen hidden patterns, by THEME software, which deserved special attention in accordance with the object of study. The analyses allowed us to conclude: (i) the existence of postural patterns, persistente over time, can affect musical performance; (ii) the use of the created software can become an excellente teaching aid, as it allows the identification of behaviors that require physical and technical corrections, through the fulfillment of a physical reinforcement program. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28732 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|