|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28614
|
Title: | Um novo espaço de educação para a comunidade de Mavalane B em Maputo. A arquitetura como meio de inclusão social em Moçambique |
Authors: | Ferreira, Francisca Queiroz Ribeiro |
Advisors: | Rocha, João |
Keywords: | Arquitectura Arquitectura vernacular Educação Sustentabilidade Maputo Architecture Vernacular architecture Education Sustainability Maputo |
Issue Date: | 10-Dec-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta dissertação tem como tema principal propor um projeto de arquitetura para um
espaço de ensino num bairro social, em Moçambique, localizado na zona periférica da
cidade de Maputo, Mavalane B, e que funcione não só como escola, mas também como
centro de inserção social para a comunidade envolvente. Moçambique apresenta hoje
ainda um grande défice em sectores como a educação, saúde, segurança e, a arquitetura
pode, na minha opinião, ser um elemento de coesão social.
Com esse intuito, propõem-se um programa e um projeto alicerçado em princípios que
se relacionem quer com uma construção adequada ao lugar quer às especificidades da
cultura local. Com esse objetivo realizou-se trabalho de campo e viagens onde se analisou
a arquitetura e os sistemas construtivos mais significativos de um tecido edificado nos
bairros periféricos de cidades moçambicanas, como Inhambane, Manica, Pemba e Maputo.
O projeto realizado propõem uma arquitetura capaz de se adaptar ao clima tropical,
quente e húmido e, ao mesmo tempo de minimizar custos através do uso de materiais
locais. Pretende igualmente ser um projeto modelo cujos princípios possam ser aplicados
em outros locais da província de Maputo, contribuindo desse modo para um discurso mais
amplo sobre a função da arquitetura contemporânea e sustentável em zonas como a do
bairro de Mavalane B; ABSTRACT: A new educational space for the community of Mavalane B in Maputo.
Architecture as social inclusion method in Mozambique.
The main theme of this Dissertation is to propose an architectural project for an educational
space in a social neighborhood of Maputo, in Mozambique located in the peripheral area
of the capital, Mavalane B, and which functions should perform not only as a school, but
also as a center of social insertion for the surrounding community. Mozambique today still
has a large deficit in sectors such as education, health, security and architecture, could be
an element of social cohesion.
To this end, a program and project are proposed based on principles that relate either to a
construction appropriated to the place and to the specificities of the local culture. With this
objective, fieldwork and travel were carried out in which the most significant architecture
and construction systems of a fabric built in the suburbs of Mozambican cities, such as
Inhambane, Manica, Pemba and Maputo, were analyzed.
The project carried architectural proposes capable of being adapted to the tropical, hot
and humid climate and, at the same time, able to minimize costs through the use of local
materials and resources. It also aims to be a model project whose principles can be applied
elsewhere in the Maputo province, thereby contributing to a broader discourse on the role
of contemporary and sustainable architecture in areas such as that of Bairro de Mavalane B. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28614 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|