Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/26213

Title: Olhar a escola: preceção de clima escolar e sentimento de pertença. Um estudo com alunos/as de 3º ciclo do ensino básico
Authors: Monte, Daniela Filipa Marques Trularu do
Advisors: Melo, Madalena
Keywords: Clima de Escola
Sentimento de Pertença à escola
Envolvimento Académico
Gostar da escola
Respeito
School Climate
Feeling of School Membership
Academic Involvement
Like school
Respect
Issue Date: 29-Nov-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo tem como principais objetivos aprofundar os estudos de duas escalas, adaptadas para português, a Escala de Clima da Escola (Guerra & Melo, 2017) versão portuguesa do Delaware School Climate Survey – Student (Bear, Hoslt, Lisboa, Chen, Yang & Chen, 2015) e a Escala de Avaliação do Sentimento de Pertença à Escola (Nobre Lima & Duarte Ventura, 2016), versão portuguesa da escala Psychological Sense of School Membership (Goodenow,1993); e analisar a perceção de Clima de Escola e Sentimento de Pertença junto de alunos/as que frequentem o 7º, 8º e 9º ano de 4 escolas da região de Évora em função de variáveis sociodemográficas como o sexo, a idade, o ano de escolaridade, as reprovações em anos anteriores e a participação em atividades extracurriculares. Os resultados da análise psicométrica das escalas permitiram verificar que medem os constructos de forma válida e fiável. Os resultados da análise inferencial mostram o impacto do Clima de Escola na perceção de segurança, cumprimento das regras e respeito pela diversidade, apontando ainda para a influência da relação professor-aluno na promoção de um clima de escola positivo. Relativamente ao Sentimento de Pertença à escola, os resultados principais indicam que quando os/as alunos/as participam em atividades extracurriculares, têm um maior sentimento de pertença; Abstract: A Look at school: perception of School Climate and Feeling of School Membership . A study with students of the 3rd Cycle The present study has as main objective to deepen the studies of adaptation of two scales adapted to Portuguese, Escala de Clima da Escola (Guerra & Melo, 2017) Portuguese version of the Delaware School Climate Survey - Student (Bear, Hoslt, Lisboa, Chen, Yang & Chen, 2015) and the Escala de Avaliação do Sentimento de Pertença à Escola (Nobre Lima & Duarte Ventura, 2016), Portuguese version of the Psychological Sense of School Membership (Goodenow, 1993); and analyze the perception of Clima da Escola e Sentimento de Pertença with students who attend the 7th, 8th and 9th grade of 4 schools in the region of Évora, according to sociodemographic variables such as gender, age, school year, disapprovals in previous years and participation in extracurricular activities. The results of the psychometric analysis of the scales allowed to verify that they measure the constructs validly and reliably. The results of the inferential analysis show the impact of school climate on the perception of safety, compliance with rules and respect for diversity, also pointing to the influence of the teacher-student relationship in the promotion of a positive school climate. Regarding the sense of school membership, the main results indicate that when students participate in extracurricular activities, when students participate in extracurricular activities, they have a biggest sense of belonging.
URI: http://hdl.handle.net/10174/26213
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_da_Educação-Daniela_Filipa_Marques_Trularu_do_Monte-Olhar_a_escola....pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois