Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/26113

Title: Olhares sobre a dinâmica educativa estabelecida entre o Agrupamento de Escolas de Montemor-o-Novo e o território em que se insere
Authors: Pereira, Susana Isabel Peixeiro
Advisors: Nico, José Carlos Bravo
Keywords: Escola
Território
Parceria
Comunidade
Autonomia
School
Territory
Partnership
Community
Autonomy
Issue Date: 15-Nov-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente dissertação teve, como questão de partida: Que dinâmica se estabelece entre o Agrupamento de Escolas de Montemor-o-Novo e o território em que se insere? A abordagem teórica consistiu numa revisão de literatura para dar resposta ao objetivo central de conhecer as dinâmicas educativas estabelecidas entre o Agrupamento de Escolas e as respetivas entidades parceiras, através de um estudo de caso. O esquema de estudo traçado, baseado numa abordagem qualitativa, centra-se na análise de documentos orientadores do Agrupamento e do Município de Montemor-o-Novo em termos de política educativa, e na análise de conteúdo das entrevistas semiestruturadas realizadas a representantes do Agrupamento de Escolas de Montemor-o-Novo e às entidades parceiras. Após a interpretação dos dados, concluímos que o Agrupamento de Escolas demonstra abertura para se articular com uma diversidade de instituições, que incluem a autarquia, serviços públicos, associações, cooperativas, empresas e fundações, o que contribui para uma dinâmica educativa muito enriquecedora. O estabelecimento de parcerias visa contribuir para a melhoria da qualidade de ensino, para a promoção de igualdade de oportunidades e para a inclusão social; ABSTRACT: Looking at the educational dynamics established between Montemor-o-Novo School Cluster and the territory in which it is inserted The starting point of the present dissertation was: What dynamics is established between the Montemor-o-Novo School Cluster and the territory to which it belongs? The theoretical approach consisted of a literature review to address the central objective of knowing the educational dynamics established between the School Cluster and the partner entities, through a case study. The outlined study scheme, based on a qualitative approach, focuses on the analysis of the School Cluster guidance documents and the education policy documents of the Municipality of Montemor-o-Novo and the content analysis of semi-structured interviews with Montemor-o-Novo School Cluster representatives and partner organizations. After interpreting the data, we concluded that the School Cluster demonstrates openness to articulate with a variety of institutions, including the local authority, public services, associations, cooperatives, companies and foundations, which contributes to a very enriching educational dynamic. Partnerships aim to contribute to improving the quality of education, promoting equal opportunities and social inclusion.
URI: http://hdl.handle.net/10174/26113
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ciências_da_Educação_Administração_Regulação_e_Politicas_Educativas-Susana_Isabel_Peixeiro_Pereira-Olhares_sobre_a_dinâmica_educativa....pdf4.42 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois