|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/26113
|
Title: | Olhares sobre a dinâmica educativa estabelecida entre o Agrupamento de Escolas de Montemor-o-Novo e o território em que se insere |
Authors: | Pereira, Susana Isabel Peixeiro |
Advisors: | Nico, José Carlos Bravo |
Keywords: | Escola Território Parceria Comunidade Autonomia School Territory Partnership Community Autonomy |
Issue Date: | 15-Nov-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente dissertação teve, como questão de partida: Que dinâmica se estabelece entre o Agrupamento de Escolas de Montemor-o-Novo e o território em que se insere? A abordagem teórica consistiu numa revisão de literatura para dar resposta ao objetivo central de conhecer as dinâmicas educativas estabelecidas entre o Agrupamento de Escolas e as respetivas entidades parceiras, através de um estudo de caso. O esquema de estudo traçado, baseado numa abordagem qualitativa, centra-se na análise de documentos orientadores do Agrupamento e do Município de Montemor-o-Novo em termos de política educativa, e na análise de conteúdo das entrevistas semiestruturadas realizadas a representantes do Agrupamento de Escolas de Montemor-o-Novo e às entidades parceiras. Após a interpretação dos dados, concluímos que o Agrupamento de Escolas demonstra abertura para se articular com uma diversidade de instituições, que incluem a autarquia, serviços públicos, associações, cooperativas, empresas e fundações, o que contribui para uma dinâmica educativa muito enriquecedora. O estabelecimento de parcerias visa contribuir para a melhoria da qualidade de ensino, para a promoção de igualdade de oportunidades e para a inclusão social; ABSTRACT:
Looking at the educational dynamics established between Montemor-o-Novo School Cluster and the territory in which it is inserted
The starting point of the present dissertation was: What dynamics is established between the Montemor-o-Novo School Cluster and the territory to which it belongs? The theoretical approach consisted of a literature review to address the central objective of knowing the educational dynamics established between the School Cluster and the partner entities, through a case study. The outlined study scheme, based on a qualitative approach, focuses on the analysis of the School Cluster guidance documents and the education policy documents of the Municipality of Montemor-o-Novo and the content analysis of semi-structured interviews with Montemor-o-Novo School Cluster representatives and partner organizations. After interpreting the data, we concluded that the School Cluster demonstrates openness to articulate with a variety of institutions, including the local authority, public services, associations, cooperatives, companies and foundations, which contributes to a very enriching educational dynamic. Partnerships aim to contribute to improving the quality of education, promoting equal opportunities and social inclusion. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/26113 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|