Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/24552

Title: Prática psicomotora na creche e jardim de infância do Centro Cultural dos Bairros de São João e Olival Queimado
Authors: Sandu, Carmen
Advisors: Matias, Ana Rita
Anjos, Sandra
Keywords: Psicomotricidade
Intervenção psicomotora precoce
Rastreio
Competências pré-académicas
Psychomotricity
Early psychomotor intervention
Screening
Pre-academic skills
Issue Date: 29-Oct-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este relatório de estágio visa apresentar as atividades de intervenção psicomotora desenvolvidas no CCBSJOQ. Estas atividades foram desenvolvidas em dois grupos de crianças: crianças do jardim de infância que até 31/12/2018 completaram os 6 anos de idade e crianças da creche dos 0 aos 3 anos. Através da intervenção implementada pretendeu-se: realizar um rastreio das competências pré-académicas na educação pré-escolar e realizar uma intervenção de grupo com as crianças que mostraram mais fragilidades. A posteriori ir ao encontro das necessidades desenvolvimentais das crianças da creche, com uma intervenção psicomotora precoce e elaboração de cadernos de atividades para educadoras e auxiliares. Com base nos resultados do rastreio, foi possível sinalizar duas crianças que revelam mais fragilidades nas áreas fundamentais para as aprendizagens formais, de modo que sejam sujeitas a uma intervenção terapêutica preventiva com o objetivo de minimizar as fragilidades encontradas. Estas duas crianças sinalizadas foram os estudos de caso que serão descritos e abordados ao longo deste relatório; PSYCHOMOTOR PRACTICE AT THE NURSERY AND CHILDHOOD GARDEN OF THE CENTRO CULTURAL DOS BIRROS DE SÃO JOÃO E OLIVAL QUEIMADO ABSTRACT: This internship report aims to present the psychomotor intervention activities developed in CCBSJOQ. These activities were developed in two groups of children: kindergarten children who until the 12/31/2018 completed the 6 years of age and day care children from 0 to 3 years old. Through the implemented intervention was intended: to carry out a screening of the pre-academic competences in the pre-school education and to carry out a group intervention with the children who showed more fragilities. Subsequently, it will meet the developmental needs of day care children, with an early psychomotor intervention and elaboration of activity books for educators and auxiliaries. Based on the results of the screening, it was possible to signal two children who reveal more weaknesses in the areas that are fundamental for formal learning, so that they are subjected to a preventive therapeutic intervention in order to minimize the frailties found. These two signaled children were the case studies that will be described and addressed throughout this report.
URI: http://hdl.handle.net/10174/24552
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicomotricidade-Carmen_Sandu-Prática_psicomotora_na_creche_e_jardim_de_infância...pdf2.57 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois