|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/24360
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: a participação das crianças na avaliação e planeamento |
Authors: | Silva, Joana Patrícia Brito e |
Advisors: | Folque, Maria da Assunção |
Keywords: | Participação Avaliação Planeamento Educação de Infância Children’s participation Assessment Planning Early Childhood Education |
Issue Date: | 3-Dec-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório final corresponde ao trabalho desenvolvido no âmbito da prática de ensino supervisionada (PES), no contexto de creche e jardim-de-infância, para a aquisição de grau de mestre em Educação Pré-Escolar.
Este relatório apresenta especial enfoque na participação das crianças na avaliação e planeamento, tendo como objetivos, compreender e refletir sobre as formas de participação das crianças na avaliação e planeamento e sobre os contributos desta participação para o processo de aprendizagem e desenvolvimento das crianças e também averiguar as próprias concepções das crianças sobre a sua participação na avaliação e planeamento (apenas no Jardim-de-infância).
Este documento foi elaborado segundo a metodologia de investigação-ação, tendo sido aplicadas diversas técnicas e instrumentos para a recolha de dados, tais como: observação participante, documentação e entrevistas.
No decurso da PES procurei promover praticas que potenciassem o envolvimento das crianças na avaliação e planeamento, respeitando os seus interesses e necessidades, dando-lhes voz ativa e preservando o seu direito à participação. A promoção destas práticas de participação das crianças na avaliação e planeamento revelaram um maior envolvimento das crianças, e consequentemente uma maior qualidade da prática educativa, potenciando o processo de aprendizagem e desenvolvimento; Supervised Teaching Practice in Preschool Education: children’s participation in assessment and planing
Abstract:
The present final report corresponds to the work developed in the scope of supervised teaching practice (STP), in crèche and pre-school, part of the master degree in Pre-School Education.
This report focuses on children's participation in assessment and planning, with the goal of understanding and reflecting on the ways in which children participate in assessment and planning and its contribution to the process of learning and development and also to understand children's conceptions about their participation in assessment and planning (only in pre-school).
This is report used and action-research methodology, and several data collection techniques and instruments were applied such as participant observation, documention analysis, and interviews to children.
In the course of the STP, I promoted practices that foster the involvement of children in assessment and planning, respecting their interests and needs, giving them an active voice and preserving their right to participation. The promotion of these practices of children's participation in assessment and planning revealed a greater involvement of children, and consequently a higher quality of the educational practice, enhancing the process of learning and development. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/24360 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|