Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/23685
|
Title: | O lobo na boca dos media: uma análise da imprensa escrita em Portugal, 1900-2010 |
Authors: | Silva, Ana Catarina da Costa Pinto da |
Advisors: | Fonseca, Francisco Petrucci |
Keywords: | Lobo-ibérico Portugal Jornais Análise qualitativa Iberian wolf Portugal Newspapers Qualitative analysis |
Issue Date: | 28-Sep-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Melhorar os conflitos entre Humanos-carnívoros requer um entendimento dos discursos e opinião do público.
Porque o retrato dos carnívoros pelos media afeta as perceções e apoio do público, estudar a cobertura dos jornais sobre lobos é chave para garantir a sua conservação.
Uma análise temática de 2725 notícias sobre o lobo-ibérico de 1900 a 1990 e de 2000 e 2010, a um nível regional e nacional, foi realizada com o objetivo de comprar as diferentes coberturas e retrato do lobo. A ideia de que o lobo tem um impacto negativo nas atividades humanas (n=2555) e de que deveria ser morto (n=1496) foram as ideias mais comuns nos jornais analisados.
Ideias positivas sobre o lobo (n=33) e conteúdo mais informativo (n=44) sobre ações de conservação, começaram a aparecer em jornais nacionais no final do século XX e início do século XXI, enquanto que os jornais regionais continuaram a focar o lado negativo.
Envolver de forma ativa e propositada com os media é necessário para produzir uma melhor prática de conservação; The wolf according to the media: Analysis of printed media in Portugal, 1900-2010
Abstract:
Improving human–carnivore conflict requires an understanding of public discourse and opinion. Because portrayal of carnivores in the media affects public perceptions and support, investigating media’s coverage of wolves and their conservation is key.
A theme analysis of 2725 articles on Iberian Wolf published from 1900 to 1990 and from 2000 to 2010 in newspapers, at national and regional level, was done aiming to compare the differences of coverage and portrayals of wolves.
The idea that wolves negatively impact human activities (n=2555) and that should be killed (n=1496) were the most common ideas on the articles studied.
Positive ideas on wolves (n=33) and more informative contents (n=44) about conservation, started to appear on national newspapers in late XX and early XXI centuries, while local newspapers continued to stress the negative image of wolves.
Active engagement with media is needed to produce a better wolf conservation practice. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/23685 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|