Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/23570
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: a documentação pedagógica como estratégia de comunicação com as famílias |
Authors: | Ferreira, Inês Pires Fernandes |
Advisors: | Marques, Ana Artur |
Keywords: | Documentação pedagógica Educação de infância Intencionalidade educativa Famílias Pedagogical documentation Pre-school education Educational targeting Families |
Issue Date: | 10-Jul-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório decorre do trabalho desenvolvido na dimensão investigativa da Prática
de Ensino Supervisionada em Creche e Prática de Ensino Supervisionada em Jardim de
infância, do Mestrado em Educação Pré-Escolar. O foco de interesse, análise e intervenção a
que se reporta o estudo diz respeito à documentação pedagógica como estratégia de comunicação
com as famílias. Procurou-se potenciar a interação e a comunicação com as famílias e
intencionalizar a ação educativa, utilizando diferentes modos de documentar as aprendizagens
das crianças. O estudo suportou-se na metodologia de investigação-ação e utilizou como instrumentos
de recolha de dados: notas de campo e reflexões; planificações; inquérito por questionário,
fotografia e vídeo. A intervenção assim sustentada permitiu concretizar alterações
nos contextos de prática que contribuíram para comunicar com as famílias e otimizar a intervenção
nos contextos de prática. O processo reflexivo em que nos envolvemos e a documentação
produzida foram fundamentais para a aprendizagem profissional, Abstract:
Supervised Teaching Practice in Pre-school Education: Pedagogical documentation as a
strategy to communicate with families
This report follows the developed work on the research dimension of the Supervised
Teaching Practice in Pre-School Education, of the Masters in Pre-School Education. The focus,
analysis and intervention reported refer to the pedagogical documentation as a strategy of
communication with the families. By using different ways of documenting children’s learnings,
we aimed to strengthen interaction and communication with the families, targeting the
educational action. The study was supported in the action-research methodology and used the
following resources for gathering data: field notes and reflections, planning, questionnaires,
photography and video. The sustained intervention promoted changes and improvements in
the practice contexts that have endorsed the communication with the families. The reflection
process and resulting documentation were key to professional learning. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/23570 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|