Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/23201

Title: Efeitos de uma intervenção psicomotora em competências socioemocionais e cognitivas de crianças em idade escolar
Authors: Restolho, Soraia Patrícia Pataco
Advisors: Marmeleira, José Francisco Filipe
Almeida, Gabriela Sousa Neves de
Keywords: Psicomotricidade
Relações interpessoais
Regulação emocional
Autoconceito
Atenção
Psychomotricity
Interpersonal relationships
Emotional regulation
Self-concept
Attention
Issue Date: 13-Apr-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este trabalho teve como objetivo investigar os efeitos de uma intervenção psicomotora nas competências socioemocionais e cognitivas de um grupo de pré-adolescentes, especificamente na regulação emocional, relações interpessoais, autoconceito, autoestima e atenção/concentração. A amostra integrou 32 participantes (10-12 anos), na sua maioria (53.1%) do sexo feminino. Quinze participantes (grupo experimental) participaram na intervenção psicomotora durante 11 semanas, com frequência bissemanal. Durante o mesmo período, os restantes 17 participantes (grupo de controlo) mantiveram a sua rotina habitual. As sessões foram constituídas por atividades de cooperação, competição, assertividade e/ou roleplaying, com um momento final de relaxação (Método Relaxação Activa na Escola de Samy Boski). Foram encontrados diversos resultados estatisticamente significativos na análise intra- e entre-grupos nas variáveis relacionadas com a regulação emocional, relação com os pares, autoconceito e autoestima e atenção, demostrando um efeito positivo da intervenção psicomotora. Conclui-se que a intervenção psicomotora pode ser uma mais valia na promoção de competências socioemocionais e cognitivas em jovens pré-adolescentes; Effects of psychomotor intervention in socio-emotional and cognitive skills of school-age children Abstract: This study had the purpose to investigate the effects of a psychomotor practice on socio-emotional and cognitive competences of a preadolescents group. Specifically, on emotional regulation, interpersonal relations, self-concept, self-esteem and attention/ concentration. The sample was composed of 32 participants (10-12 years), mostly female (53.1%). Fifteen participants (experimental group) participated in a Psychomotricity program for the 11 weeks, with two sessions per week. During the same period, the remaining 17 participants (control group) maintained their usual routine. The sessions were constituted by activities of cooperation, competition, assertiveness and / or roleplaying, with a final moment of relaxation (Method Active Relaxation at the School of Samy Boski). Were found statistically significant results in intra and intergroup analyzes in the variables related to the emotional regulation, relation with the pairs, self-concept, self-esteem and attetion demonstrating a positive effect of psychomotor intervention. It can be concluded that psychomotor practice can be an asset in the promotion of socio-emotional and cognitive competences.
URI: http://hdl.handle.net/10174/23201
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado - Psicomotricidade Relacional - Soraia Patrícia Pataco Restolho - Efeitos de uma intervenção psicomotora em competências....pdf6.92 MBAdobe PDFView/Open
Declaração de validação alteração dissertação.pdf51.33 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois