Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/19022

Title: O impacto do capital humano na criação de valor no negócio : análise nas empresas de actividades financeiras
Authors: Vicente, Idília Maria dos Santos Martins Tapadas
Advisors: Novas, Jorge Luís Pedreira Murteira Casas
Keywords: Vantagem competitiva
Capital intelectual
Capital humano
Competitive advantage
Intellectual capital
Human capital
Issue Date: Oct-2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A economia tem sofrido alterações no que concerne ao valor dos mercados/empresas, o qual começou por ser medido através de factores como a força do homem no trabalho da terra e o capital. Contudo, hoje em dia, o valor das empresas está associado a novos factores, como o conhecimento. Face às mudanças dos mercados, as empresas estão a adaptar novos modelos de gestão que consistem numa filosofia de melhoramentos contínuos através da aquisição de novos conhecimentos e envolvimento dos seus funcionários, tornando as empresas mais competitivas. O presente estudo pretende compreender como as organizações utilizam o capital intelectual, especificamente o capital humano, como ferramenta de desempenho organizacional. Do estudo conclui-se que as empresas estão cada vez mais empenhadas em transformar o conhecimento em factor competitivo, isto é, estão a adaptar-se às mudanças impostas pelos mercados. /ABSTRACT: Economy has been suffering changes concerning markets and companies value. This value started by being measured through factors like labor and capital. However, nowadays companies’ value is linked to new factors, such as knowledge. Due to changes in the markets, companies are adopting new management models, seeking for a continuous improvement philosophy through the acquisition of know-how and their employee engagement, thus becoming more competitive. This work intends to understand how organizations use the intellectual capital, specifically the human capital, as a tool of organizational performance. We may conclude that companies are more and more engaged in transforming the knowledge in a competitive advantage, that is, they are adapting themselves to the changes imposed by markets.
URI: http://hdl.handle.net/10174/19022
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Outputs - Ficheiros.rar595.79 kBZipView/Open
Tese.pdf3.19 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois