Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/19002

Title: Na expressão de um sonho: Barreiras da carreira em universitários com incapacidade
Authors: Gonçalves, Inês Cristina Paulos
Advisors: Cardoso, Paulo Miguel da Silva
Keywords: Percepção de barreiras da carreira
Incapacidade
Sistemas de apoio
Career's barriers perception
Disability
Support systems
Issue Date: 2010
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este estudo teve como objetivo analisar a perceção de barreiras ao desenvolvimento da carreira num grupo de estudantes Universitários portadores de incapacidade. Participaram 19 estudantes de 3 estabelecimentos de Ensino Superior, com idades compreendidas entre os 19 e os 45 anos. Responderam a uma entrevista semiestruturada que avaliava a perceção de barreiras e de sistemas de apoio ao seu desenvolvimento da carreira no passado, no presente e no futuro. Os resultados obtidos evidenciam dimensões de estabilidade e de mudança na perceção de barreiras: as persistentes nos três momentos avaliativos e as específicas a esses momentos. Também revelam que as pessoas significativas e as ajudas pedagógicas são os tipos de apoio ao desenvolvimento da carreira mais referidos. Os resultados são discutidos quanto às suas implicações para a prática e às perspetivas que abrem à investigação do desenvolvimento da carreira desta população. ABSTRACT: The aim of this study is to examine barriers perception to career development in a group of disabled university students. Nineteen students of three institutions of colleges participated, aged between nineteen and forty-five years. they responded to a semi-structured interview that appraised support systems and barriers perception to their career development in past, present and future. The results show barriers perception’s change and stability dimensions: the persistent in the three analise moments and those specific to these moments. lt also reveals that the most said career development's types of support are significant persons and pedagogical aids. The results are discussed regarding their implications for practice and prospects that open for research career development of this population.
URI: http://hdl.handle.net/10174/19002
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Inês Cristina Paulos Gonçalves - Tese de Mestrado - 172 856.pdf3.68 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois