Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/18705

Title: Uma ponte para a realidade: o caso dos cursos de educação - formação no agrupamento de escolas de Montemor-o-Novo
Authors: Caeiro, Maria da Graça Gião
Advisors: Nico, Bravo
Issue Date: 2009
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Os cursos de educação e formação constituem uma medida que visa a promoção do sucesso escolar, bem como a prevenção dos diferentes tipos de abandono escolar, designadamente o desqualificado, a promoção das condições de empregabilidade e de transição para a vida activa. A problemática desta investigação foi lançada pela questão: Que Contributos proporcionam os Cursos de Educação e Formação no percurso de formação dos alunos do Agrupamento Vertical de Escolas de Montemor- o- Novo? Tendo como base esta problemática, o corpo de trabalho é constituído por duas partes. A primeira relativa ao quadro teórico e a segunda ao estudo empírico. No quadro teórico, incidimos sobre a análise de insucesso e abandono escolar, bem como na sua relação. O combate ao insucesso escolar, numa escala nacional, constituiu também objecto do nosso estudo, assim como as características dos Cursos de Educação e Formação e o seu Funcionamento. A parte relativa ao estudo empírico, envolveu a concepção e a testagem de instrumentos de recolha de dados e a realização de entrevistas semi - estruturadas. O estudo efectuado revelou que os alunos manifestam interesse por estes cursos, pelo seu funcionamento e porque lhes confere uma certificação profissional. O contributo dos cursos de educação e formação no percurso de formação dos alunos, revelou - se bastante positivo, proporcionando um impacto muito forte na melhoria dos resultados dos alunos, na sua atitude perante a escola e na valorização da aprendizagem. ABSTRACT; The courses of education and development are a measure that aims at the promotion of scholar success, as well as the prevention of the different kinds of school drop-outs, namely the unqualified, the promotion of the conditions of employment and the change to active life. The set of problems posed by this research was based on the following question: How does the courses of education and development contribute for the students' lifelong learning? Based on this set of problems, the research is made up of two parts. The former refers to the theoretical framework and the latter to the empirical study. As far as the theoretical framework is concerned, we focused on the analysis of the school unsuccess and drop-out, as well as on their connection. The fight against the school unsuccess, at a national scale, besides the characteristics of the Education and Development Courses and their Functioning, is also the object of our study. The part related to the empirical study involved the conception and the testing of instruments of data collection and semi-structured interviews. The present study revealed that the students are interested in this kind of courses due to their way of working and because these courses give them a professional certificate. The contribution of these education and development courses proved to be really positive, making it possible to improve both the students' school results and their attitude towards school giving value to learning.
URI: http://hdl.handle.net/10174/18705
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Maria da Graça Gião Caeiro - Tese de Mestrado - 170 385.pdf23.71 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois