Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/17633

Title: Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: o jogo e o desenvolvimento motor na infância
Authors: Cosinha, Susana Rebelo Marques Bravo
Advisors: Pomar, Clarinda
Keywords: Brincar
Jogo
Expressão motora
Desenvolvimento infantil
Educação pré-escolar
Formação de educadores
Prática de ensino supervisionada
Play
Motor expression
Child development
Early chilhood education
Teacher training
Supervised teaching practice
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório respeita à Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré-escolar que foi desenvolvida no Jardim Infantil Nossa Senhora da Piedade. O principal enfoque do relatório é “O jogo e o desenvolvimento motor na infância” e deriva de um trabalho desenvolvido ao longo de dois semestres em duas valências de educação de infância (sala de creche e sala de jardim-de-infância). O desenvolvimento motor das crianças pode ser condicionado por fatores de envolvimento que podem ser manipulados, por exemplo através da forma como os educadores planificam e exercem a sua ação pedagógica. O jogo e a brincadeira são recursos promotores de desenvolvimento das crianças a que os educadores devem recorrer, potenciando a aprendizagem a vários níveis do desenvolvimento e não apenas a nível motor. Tentou entender-se de que forma a atividade lúdica é potenciadora de desenvolvimento e aprendizagem nas crianças, principalmente no que respeita à área de expressão físico-motora; Report of Supervised Teaching Practice in Preschool Education: Play and motor development in childhood Abstract: This report concerns the stage of Supervised Teaching Practice in Pre-School Education, developed in kindergarten Nossa Senhora da Piedade. The report's main focus is "The game and motor development in childhood" and is the result of a work over two semesters in two valences childhood education (nursery room and garden-room for children). The motor development of children may be conditioned by variables which can be manipulated, for example by strategies adopted by educators and how they plan and execute them. The game and playing of children are resources that increase the development and should be used by educators, enhancing their learning at various levels, not only the motor level. Playing must be part of day-to-day child activity, oriented or spontaneously. This was an attempt to understand how the play activity is enhancer of learning development in children with regard to the area of physical and motor expression.
URI: http://hdl.handle.net/10174/17633
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório da PES Susana Cosinha .pdf2.74 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois