Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/17442

Title: Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: interação adulto criança: estratégias e ações
Authors: Paixão, Maria Carolina Bettencourt
Advisors: Godinho, Maria de Fátima
Keywords: Interação adulto-criança
Aprendizagem
DPQ
Qualidade
Estratégias
Ações
Adult-child interaction
Learning
DQP
Quality
Strategies
Actions
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório realizado no âmbito das unidades curriculares de Prática de Ensino Supervisionada em Creche e Jardim-de-Infância propõe uma abordagem reflexiva e investigativa, em torno da interação adulto-criança. O objetivo geral foi promover uma interação adulto-criança de qualidade através de estratégias e ações. A metodologia de investigação-ação baseou-se na aplicação do DQP utilizando a Escala de Empenhamento do Adulto para analisar e refletir sobre a minha ação educativa, a forma como potenciei a interação adulto-criança e consequentemente um ambiente educativo de qualidade. Os resultados mostram que em ambos os contextos, Creche e Jardim-de-Infância, verifica-se que a subescala com maior valor foi a autonomia. Foi evidenciada a importância da interação com a família no processo educativo. Conclui-se deste relatório que uma autoavaliação constante e sistemática do educador é fundamental para a existência de uma boa interação adulto criança no processo de aprendizagem; Report on the Practice of Supervised Teaching in Preschool Education: The Adult-Child Interaction: Strategies and Actions Abstract: This report was done within the course unit of Supervised Teaching Practice in Day Nursery and Kindergarten and proposes a reflective and research approach, around the adult-child interaction. The general objective was to promote a quality adult-child interaction through strategies and actions. The methodology was based on the application of the DQP using the Adult Commitment scale to analyze and reflect on my educational action, how the adult-child interaction can be improved and consequently a quality educational environment. The results show that in both contexts, Nursery and Kindergarten, the subscale with the highest value was autonomy. The importance of interaction with the family in the educational process was observed. This report concludes that a constant and systematic self-evaluation of the teacher is crucial to the existence of a good child-adult interaction in the learning process.
URI: http://hdl.handle.net/10174/17442
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatório estágio_Maria Carolina Bettencourt Paixão.pdf3.72 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois